Metoder
och Guds ära
Nej,
det som för världen var dåraktigt
har Gud
utvalt
för att låta de visa stå där med skam, och det som för världen
var svagt
har Gud utvalt för att låta det starka stå där med skam, och det
som för världen var oansenligt
och föraktat, ja, det
som inte var till,
har Gud utvalt för att göra till intet det som var till, för att
ingen
människa skall berömma sig inför Gud
(1Kor.1:27-29).
Guds
metoder kommer alltid att anses dåraktiga, svaga, oansenliga och
föraktade av världen och den världsliga kyrkan. Av min far ärvde
jag problem med mina bihålor och besvär med infektioner i
innerörat. Innan jag kom till Herren hade mina trumhinnor spruckit
flera gånger på grund av dessa infektioner. Jag bävade varje gång,
för det var mycket smärtsamt. Min hörsel var dessutom nedsatt på
grund av ärren på trumhinnorna.
Jag
hade också nässpray med mig hela tiden, året runt, liksom min far,
för att hålla bihålorna öppna. Detta fick till följd att
slemhinnorna i näsan blev förstörda, vilket gjorde problemen ännu
större. På grund av allt detta började jag använda saltvatten som
nässpray, men det fungerade inte lika bra. Penicillin blev värdelöst
liksom C-vitamin.
En
kort tid efter att jag kommit till Herren upptäckte jag att jag inte
behövde söka helande mera eftersom jag var helad i Jesu sår för
2000 år sedan. Jag
kastade bort nässprayen och mina C-vitaminer i tro.
Min näsa och mina bihålor har inte varit täppta sedan dess, inte
ens då jag har varit förkyld. Jag har inte heller haft spruckna
trumhinnor.
Detta
har jag vittnat om till många som också har kommit till tro och
blivit helade. Efter att ha försökt rädda mig själv genom
mänskliga metoder gav Gud tro att upptäcka det som Han har gjort.
Guds metod var tro på Honom, kombinerad med min egen svaghet.
Han
sade: ”Min
nåd är nog för dig, ty kraften fullkomnas i svaghet.”
(2Kor.12:9).
Tro
är dåraktig, svag och oansenlig för världen men den för med sig
Guds kraft.
Innan
jag kände Herren ansökte jag om ett jobb vid Exxon. Deras
hälsokontroll visade att jag hade nedsatt hörsel på grund av
ärrade trumhinnor och missljud från hjärtat som jag hade haft ända
från liten. Det var nära att de inte hade anställt mig alls. Några
år senare efter att jag upptäckt Herren och Hans metod, blev jag
kallad in för en hälsogranskning igen.
Nu
fanns inga tecken på nedsatt hörsel eller missljud på hjärtat.
Min höga frånvaro i sjukjournalen som berodde på detta fick också
en helomvändning. Världsliga metoder misslyckades för mig, men tro
på löftena förde med sig en fantastisk befrielse. Ära till Gud!
Nyligen
tittade jag på en rapport i nyheterna om antibakteriell tvål.
De
sade att den slutliga effekten var att bakterierna inte alls försvann
utan de blev i stället resistenta.
Vad
gjorde penicillin annat än skapade antibiotikaresistenta bakterier,
mot vilka det inte finns något medicinskt botemedel i sikte?
Växtbesprutning,
som utförs för att ta bort skadeinsekter, lakar ut ur jorden och
rinner ner i vattendrag och hamnar slutligen i dricksvattnet och
förorsakar på så sätt en mängd sjukdomar.
Fluor som finns i tandkräm är ett dödligt gift. I Journal
of the American Medical Association
Vol. 284 26 Juli 2000 finns en rapport om att läkare står för den
tredje högsta dödsorsaken i USA och förorsakar 250000 dödsfall
varje år av iatrogeniska orsaker! Iatrogen är definierad som
sjukdomsbilder som orsakats av läkarvård eller sjukvård. Om detta
är vad deras organisation erkänner, så vad är då sanningen?
Siffrorna
är mycket högre. Om detta är, som en del tror, den metod som Gud
föredrar vid helande idag, så gör Han tydligen en hel del misstag.
Jag har en god vän som är läkare, John Farmer, som föredrar att
inte använda mediciner.
Han
har berättat för mig att han ber för de patienter som har tro för
helande, med bra resultat. Problemet är att de flesta inte är
intresserade av befrielse från sin förbannelse om det innebär
omvändelse och tro, så han gör vad han kan.
Min
mor tog en viss medicin i åratal. En dag läste hon en artikel i Det
Bästa
om biverkningar av mediciner. Biverkningarna från den medicin som
hon tog var bröstcancer och glaucoma, och hon hade dem båda.
Min
fars favoritläkare berättade för honom efter en undersökning: ”En
sak är jag säker på, du kommer inte att dö av en hjärtattack.
Ditt hjärta är som hos en mycket yngre man.” Ungefär en månad
senare hade han en allvarlig hjärtattack. Jag blev övertygad om att
det var på grund av en medicin som han tog för bättre syresättning
av blodet, eftersom han hade mistat en lunga på grund av rökning.
Två
nära vänner tog en medicin som hade den bieffekten att den
förstörde deras njurar. Deras läkare erkände detta också.
Människor byter förbannelsen mot en annan och ibland multipliseras
den, men de kan inte befrias genom sina egna ansträngningar. Om de
kunde det så var Jesu död förgäves. Jag tror att det är Guds
strävan att försöka få oss att förstår, att det inte finns
någon varaktig befrielse från förbannelse förutom hos Gud genom
Jesus Kristus. Världens typ av befrielse är en villfarelse, för i
sista hand misslyckas dess gudar. Gud vill att vi ska genomskåda
detta.
Man
har sagt oss att Gud nu använder moderna metoder för att befria
från förbannelsen. Guds metod är alltid gratis. Den är frälsning
av nåd, som är den oförtjänta ynnesten från Gud, som inte kostar
något. Varken Jesus eller Hans lärjungar krävde någon betalning
för helande, befrielse eller någon annan form av frälsning.
Världens metod kostar alltid. De fattiga går ofta obehandlade tills
de dör.
I
Guds rike blir alla
behandlade om de bara har tro. Gud längtar efter att använda samma
metod som Han använde i Skriften, trons Ord, för det är det enda
som inte ger någon ära till människor. Till exempel, om en kristen
blir frisk från någon sjukdom då han är under läkarvård och får
mediciner, vill alla veta vad det var för medicin som hjälpte eller
vad läkaren heter.
Gud
vill inte dela sin ära med någon annan. Jag fördömer inte dem som
använder sig av läkare eller mediciner. Jag erbjuder bara den goda
nyheten att Jesus redan har helat dig för nästan 2000 år sedan.
Allt vi måste göra är att läsa Nya Testamentet en gång för att
få reda på att Gud inte använder människors metod. I den kommande
ökenvandringen kommer vi att behöva förstå detta.
Snart
kommer Guds folk inte att kunna köpa eller sälja med världen. Då
kommer alla att bli tvingade ut i en ökenvandring där det inte
finns någon dyrkan av denna världens gudar. För Guds folk kommer
det att råda en stor brist på läkare, mediciner, jurister,
bankmän, psykiatriker, försäkringar, mat, rent vatten och så
vidare.
Då
kommer vi att se Guds kraft i människors svaghet (1Kor.12:9,10).
Församlingens metoder att skaffa försörjning är idag den samma
som världens, och därför är församlingen accepterad av världen.
Gud har en speciell metod att tillhandahålla befrielse från
förbannelsen som inte kostar någonting, som inte ger någon ära åt
människor, och som bevisar Hans suveränitet.
(Kor.1:28)
och det som för världen var oansenligt och föraktat, ja, det
som inte var till,
har
Gud utvalt
för att göra
till intet det som var till,
(29)
för att ingen människa skall berömma sig inför Gud.
Vi
ser här att Gud valde att använda något som inte existerar i den
fysiska verkligheten för att tillintetgöra de saker som existerar.
”Det
som inte var till
” är de löften i Ordet som vi inte ser fullbordade. ”Det
som var till”
är det som är förbannat, såsom synd, sjukdom, brist, och som Gud
vill ”göra
till intet” Om
du är sjuk till exempel, så är det något som är till, men ”genom
vars sår vi är helade”
är något som inte finns i den fysiska verkligheten.
Gud
valde tro på detta löfte som inte är till för att göra sjukdomen
till intet. Jesus och lärjungarna använde Guds metod för att
handskas med förbannelsen genom att ”kalla
på det som inte är, som om det vore till ” (Rom.4:17).
De helt enkelt kommenderade det som utfört i överensstämmelse med
löftena. De
valde inte det som är till,
såsom läkare, mediciner, psykiatriker, och annat sådant, för
att göra till intet det som är till
såsom sjukdom, plåga, brist och annat sådant. Det som syns i denna
förbannade värld är det som är till.
(Hebr.11:3)
Genom
tron förstår vi att världen
har skapats genom ett ord från Gud,
så att det
vi ser inte har blivit till av något synligt.
Guds
metod är att använda Ordet och inte det fysiska som vi ser, precis
som i evangelierna och Apostlagärningarna. Då man smörjer med olja
är det inte oljan, utan tron som helar. Olja är bara en symbol på
den Helige Ande. Paulus' duk helade inte, det var kraften från hans
tro (Apg.19:12). Någon kunde tro att Jesus ibland också använde
sig av något synligt, som då han gjorde lera med sitt spott för
att hela en blind man i Johannes 9:6,7.
Det
var inte leran som helade hans ögon, utan troshandlingen att han
sköljde bort den ur sina ögon. Lera symboliserar den köttsliga
naturen och det som är till (Job 10:9; 33:6; Jesaja 29:16; 45:9)
precis så som människan blev skapad av lera (på svenska: stoft,
översättarens anm.).
Med
andra ord, våra ögon måste bli renade från att se genom ögon av
lera. Vi behöver de andliga ögonen för att se löftet genom tro.
(2Petr.1:3)
Ty
allt som hör till liv (grekiska:
zoe, ”Guds liv”) och
gudsfruktan har hans gudomliga makt skänkt
oss genom kunskapen om honom, som har kallat oss genom sin härlighet
och ära.
Genom
våra andliga ögon måste vi se att Jesus redan har givit oss sitt
liv och sina välsignelser. Vi behöver bli renade från köttsliga
ögon vilka håller oss på avstånd från Guds välsignelser.
En
oandlig
människa
(av
lera)
tar
inte emot det som tillhör Guds Ande.
Det är dårskap för henne, och hon kan inte förstå det, eftersom
det måste
bedömas
(grekiska:
”prövas” eller ”ses”)
på ett andligt sätt.
(1Kor.2:14).
Förresten, anden från Jesu mun symboliserar det som kommer ut ur
Herrens mun och som ger liv till en människa; Ordet eller manna
(5Mos.8:3; Joh.1:1-3; 6:33,51).
Jag
känner en predikant som sade en gång: ”Orsaken till att Paulus
gjorde alla de där miraklerna var att Lukas, läkaren, var med
honom.” Fel!
Inte
i en enda vers ser vi Lukas använda några läkarfärdigheter, vilka
dessutom aldrig skulle ha kunnat resultera i något mirakel.
Det
grekiska ordet iatros
är felaktigt översatt med ”läkare” men det betyder ”helare.”
Iatros är ockå använt för Jesus som ”helare.” Översättare
för gärna fram sina moderna idéer här. ”Läkare” betyder
”någon som praktiserar medicin,” vilket Jesus och apostlarna
aldrig gjorde. Termen som används för medicin är på grekiska
pharmakia (”farmaci”) och är översatt med ”magi” eller
”trolldom,” som Paulus kallade ett verk av köttet i
Galaterbrevet 5:20.
Nationerna
är vilseledda med pharmakia
(Upp.18:23). Lukas var en helare på samma sätt som Jesus och de
andra lärjungarna. Det torde verka underligt för dessa människor
att Jesus och Hans lärjungar inte använde ”det som är till”
för att förmedla helande eller befrielse. Om Paulus' näsduk hade
kraften att hela, så varför kunde den inte hela innan han rörde
vid den? Den var endast ett medium för att föra den helande
smörjelsen till de sjuka genom tro.
Jag
har bett över näsdukar, vatten eller folk som media och sett
helanden. En broder, vars fru var mycket sjuk, kom in till vårt
möte. Han var mycket bekymrad och på gränsen till tårar angående
detta. Brodern var inte ännu övertygad om att han behövde bli
fylld med den Helige Ande. Då jag inom mig frågade Herren vad jag
skulle göra, så kom det till mig att jag skulle be över honom och
föra över helande kraft till honom, vilket jag också gjorde.
Sedan
sade jag: ”Nu broder, ska du gå och lägga dina händer på din
fru och hon kommer att bli helad.” Han var inte övertygad att
helande var något som vi idag har rätt till, men han gick hem för
att lägga händerna på sin fru. Då han gjorde detta blev hon helad
och han kom tillbaka upprymd. Du förstår, det är inte mediet, utan
den helande kraften som är manifesterad genom det, som gör det,
eller i detta fall brodern själv, genom tro. Jesus överförde
auktoritet till lärjungarna till att hela innan de hade tagit emot
den Helige Ande.
Så
hur ska vi använda Guds metod över ”det
som inte är till”?
Genom
att ”kalla
på det som inte är, som om det vore till” (Rom.4:17). Med
andra ord, instämma med löftet och anse det utfört. Gud väljer
att använda ”det
som för världen var oansenligt och föraktat, ja, det som inte var
till för att göra till intet det som var till, för att ingen
människa skall berömma sig inför Gud.”
(1Kor.1:28,29).
Gud
vill inte använda människors påhitt, för Han vill själv ha äran.
Gud frälsar inte genom våra egna gärningar utan genom att få vår
blick vänd bort från problemet och i stället på löftet. Andra
Korintierbrevet 4:17,18 undervisar att vårt lidande kommer att vara
tillfällig om ”vi
inte riktar blicken mot det synliga utan mot det osynliga.”
Då
israeliterna vände bort blicken från ormbetten (förbannelsen) och
mot ormen på pålen (Kristus som blev vår förbannelse [Joh.3:14]),
så blev de helade (4Mos.21:4-9).
Som
vi såg så hade Paulus' ”törntagg i köttet”. Det hade ingenting med
sjukdom att göra utan den var en demon som förde honom in i
ödmjukande omständigheter, där han var svag i sig själv så att
Guds kraft kunde vara närvarande för att frälsa honom.
Hans
råd till Timoteus gör en del människor frågande angående detta
att använda botemedel. I texten kan vi se att synd är ämnet både
före och efter versen i fråga.
(1Tim.5:22)
Ha
inte för bråttom med att lägga händerna på någon och gör dig
inte delaktig i andras synder. Håll dig själv ren.
(23)
Drick
inte längre bara vatten utan använd lite vin för din mage,
eftersom du är svag så ofta. (24)
Vissa
människors synder ligger i öppen dag och får sin dom i förväg.
Andras synder kommer först senare i dagen.
(25) På samma sätt ligger de goda gärningarna i öppen dag, och de som inte gör det kan ändå inte förbli gömda.
Ordet
som ibland är översatt med ”skröpligheter” asthenia
betyder egentligen ”svagheter” och ses klart i andra texter där
samma ord är riktigt översatt (i detta fall är det rätt översatt
på svenska, översättarens anm.).
(1Kor.1:25)
... Guds svaghet är starkare än människor.
Nu
kan vi se att Gud inte är skröplig eller sjuk, så detta ord måste
vara ”svaghet.”
(2Kor.13:4)
Han
korsfästes visserligen på grund av svaghet men lever genom Guds
kraft. Så är vi också svaga i honom, men ni skall få leva
tillsammans med honom i Guds kraft som ni skall få känna.
Vi
vet att Jesus Kristus inte blev korsfäst på grund av skröplighet
utan på grund av svaghet, för Han försvarade sig inte då han blev
förd inför Pilatus och de judiska ledarna. Timoteus upplevde andlig
svaghet för vilken den enda hjälpen var det andliga vinet från
Jesu natur.
Magen
eller buken ansågs som centrum för ledarskap hos en världslig
människa. Man ansåg att den var ledd av lustarna hos köttet som i
sin tur var ledd av synd.
(Fil.3:19)
De får sitt slut i fördärvet. De har buken till sin gud och sätter
sin ära i det som är deras skam, dessa som bara tänker på det
jordiska.
Petrus
sade om dem som återvände till sina synder att ”ett rentvättat
svin vältrar sig i smutsen.” Svinet identifierar dem som är
tjänare för sin egen köttsliga aptit.
Å
andra sidan så ansågs vin vara ett botemedel mot träldom till
synd. Vin representerar Jesu blod.
(Matt.26:27)
Och han tog en bägare (med
vin),
tackade Gud och gav åt dem och sade: "Drick alla av den. (28)Ty detta är mitt blod, förbundsblodet, som är utgjutet för många
till syndernas förlåtelse. (29)
Jag säger er: Från denna stund kommer jag inte att dricka av det
som vinstocken ger, förrän på den dag då jag dricker det nytt
tillsammans med er i min Faders rike."
Genom
vårt eget blod har vi ärvt lustarna från det syndfulla köttet och
genom Jesu rena blod är den naturen tillintetgjord.
(3 Mos.17:11)
Ty
kroppens liv är i blodet, och jag har givit er det till altaret,
till att bringa försoning för era själar. Det är blodet som
bringar försoning genom själen som är i det.
Hans
blod är i oss så pass att vi kan ångra oss och ta del av livet i
Hans Ord.
(Joh.6:53)
Jesus
svarade: "Amen, amen säger jag er: Om ni inte äter
Människosonens kött och dricker hans blod, har ni inte liv i er. (54)
Den som äter mitt kött och dricker mitt blod har evigt liv, och jag
skall låta honom uppstå på den yttersta dagen.
Att
ta del av blodet eller vinet handlar om att vandra i Hans Ord genom
tro på Hans blod som blev givet åt oss.
(1Joh.1:7)
Men
om vi vandrar i ljuset,
liksom
han är i ljuset, så har vi gemenskap med varandra, och Jesu, hans
Sons, blod renar oss från
all
synd.
Den
samverkande fruktbara tron som bor i Kristi kropp är svar på frågan
varför Jesaja valde en fikonkaka till Hesekiels böld.
(Jes.38:21)
Och Jesaja sade att man skulle ta en fikonkaka och lägga den som
plåster på bölden så att han blev frisk.
Fikonen
här representerar Kristi kropp eller Israel, liksom då Jesu varnar
för att inte bära frukt.
(Luk.13:6)
Sedan berättade han denna liknelse: "En man hade ett fikonträd
planterat i sin vingård, och han kom för att se om det fanns frukt
på det, men han fann ingen. (7)
Då sade han till sin trädgårdsmästare: I tre år har jag kommit
och letat efter frukt på det här fikonträdet men inte hittat
någon. Hugg ner det! Varför skall det få suga ut jorden?
(Upp.6:13)
Himlens
stjärnor (Abrahams
säd)
föll ner på jorden, som när ett fikonträd fäller sina omogna
frukter, när det skakas.
Jesus
identifierade de rättfärdiga som de som står under fikonträdet då
han såg Nathanael där, som en israelit utan svek. (Joh.1:47-50).
Observera att i versen innan ”fikonkakan” blev lagd på bölden,
uttrycktes tro inför Gud genom helandet av Hesekiels kropp då
helgonen i ”HERRENS hus” prisade Gud för detta. Det var fikonens
tro som sög ut giftet ur bölden.
(Jes.38:20)
HERREN
skall frälsa mig, och mina sånger skall vi spela i alla våra
livsdagar i HERRENS hus.
Fikonkakan
var en naturlig liknelse som representerade en andlig händelse,
precis som i Jesu liknelser om att så vete och havre o.s.v.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar