Guds
suveränitet över sjukdom,
död
och förbannelse
Se
nu, jag, jag är Gud, det finns ingen Gud vid sidan av mig. Jag dödar
och jag gör levande, jag slår och jag helar. Ingen kan rädda ur
min hand.
(5 Mos.32:39)
Vår
Gud sårar och dödar! Känns inte det obehagligt? För många
människor känns det mycket obehagligt. De
flesta har en känsla av att det bara är Satan eller människor som
sårar och dödar. Men de är bara redskap; bara Gud har all
auktoritet i himlen och på jorden. Gud gör alla dessa saker, därför
att han är en rättvis domare. Gud arbetar sannerligen med oss från
bägge hållen. Han sände förbannelsen för att omvända oss från
synden och han sände Frälsaren för att befria dem som syndar. Han
säger ”Jag
dödar, och jag gör levande; jag slår och jag helar.” Detta
motiverar oss att behaga, frukta och lyda Honom.
När
Gud sänder förbannelsen för att ge ånger och omvändelse, kan då
människan befrias från den utan ånger och omvändelse? Människan
har använt hela sin uppfinningsförmåga för att försöka kringgå
omvändelsen, men de har alla kommit tillbaka för att förbanna
honom.
Är
vi starkare än Gud? ”När
jag vill göra något, vem kan då avvända det?”
Detta är tvärtemot världens villfarelse, men det är Guds syfte
för världen att bli bedragen på detta sätt. Vi kan inte få någon
ut från en förbannelse förutom genom Evangeliet. Ibland är Gud
barmhärtig, men vi kan inte garantera att Gud befriar dessa som inte
vandrar under blodet. Dessa tjänare som är överens med Gud kommer
att ge Hans helandegåvor, befrielse och försörjning till dem som
är i linje med Guds välsignelser genom omvändelse, tro och
rättfärdighet.
Gud,
genom Paulus, överlämnade en man till Satan för att få honom att
omvända sig.
(1
Kor.5:5) …för
att överlämna den mannen åt Satan till köttets fördärv, för
att anden skall bli frälst på Herrens dag.
Vare
sig vi förstår det eller inte är syftet när Gud lämnar över
någon till Satan eller hans demoner, gott. De tuktar och orsakar att
denne någon beräknar syndens höga pris. Det är viktigt att vi
förstår att det är Gud som har det yttersta ansvaret. Om det inte
är så, är det bäst att vi börjar frukta djävulen. Om djävulen
någonsin har auktoriteten att göra det han vill göra, har vi orsak
att frukta honom, men Jesus förbjuder det. (Luk.12:4)
Jag
vill visa er vem ni skall frukta. Frukta honom som har makt att döda
och sedan kasta i Gehenna. Ja, jag säger er: Honom skall ni frukta.
Vi
skall inte frukta de kärl Gud använder. Bara Gud har auktoritet att
kasta någon i helvetet, efter det han har dödat. Gud kastar inte
någon i helvetet? Det finns en smula sanning till det.
Demonerna må kasta i helvetet, men Herren har auktoriteten. Vi är
befallda att frukta endast Honom. Skälet till att Gud talar om för
dem som följer honom att ”inte
vara oroliga”
är att Han alltid har kontrollen.
Gud
har aldrig fel. Människor skyller Gud för att någon som vi har
kär, dör eller någon annan tragedi som inträffar, men Han har
alltid rätt i det Han gör. Vi måste inse att Gud har bundit sig
själv till Sitt Ord. (Ps.119:89)
För evigt, HERRE, står ditt ord fast i himlen.
När
Han en gång har sagt någonting, måste Han stå vid sitt Ord eller
också är Han en lögnare och bryter sitt Ord. Om Han uppställer
vissa villkor i Ordet för att de skall gagna oss, så måste vi
uppfylla dessa villkor. (Rom.,f1:16)
..
Det är en Guds kraft som frälser var och en som tror,
Kan
vi förvänta att Gud försörjer oss utan att tro Hans Ord?
Många
otroende ”kristna” får utstå många umbäranden, därför att
de inte har gått med på villkoren. Sedan säger de: ”Det kan inte
ha varit Guds vilja att befria, hela eller välsigna mig.” Jesus
sade aldrig att skälet till att de inte fick detta, var att det inte
var Guds vilja. Han sa ”På
grund av er otro”; Såsom du tror, så skall det ske dig.”; ”Din
tro har botat dig”; och
Ske dig efter din tro”.
I Sin egen hemstad kunde inte Jesus göra så många stora gärningar
på grund av deras otro. (Matt.13:58; Mark.6:5)
Om
vi har ett problem, så måste vi skylla oss själva.
(Gal.6:7) Bedra inte er själva. Gud bedrar man inte: det människan
sår skall hon också skörda. (Matt.7:2) Ty med den dom ni dömer
med, skall ni bli dömda, och med det mått ni mäter med, (ger
ut)
skall det mätas uppåt er.
Om vi levde i oförlåtenhet och ändå bad Gud att hela vår kropp,
skulle då inte Gud vara tvungen att bryta sitt Ord för att hela
oss? (Matt.6:15)
Men om ni inte förlåter människorna, skall inte heller er Fader
förlåta era överträdelser. (Jak.5:16) Bekänn alltså era synder
för varandra och be för varandra, så att ni blir botade.
Kan vi förvänta oss att Gud ger, när vi inte först ger?
(Luk.6:38)
Ge, och ni skall få.
Vad Gud gör är rätt och rättfärdigt. De som börjar tro på Guds
suveränitet och Guds goda syfte ifrågasätter inte Gud.
De
tror att Gud har kontrollen och förtröstar på Honom. Om vi tar tag
i orsaken, kommer vi inte att bli tvungna att ha att göra med
förbannelsen.
Varför
är det så att djävulen nämns så sällan i Skriften, men att han
ändå så ofta finns på kristnas läppar? De säger hela tiden att
djävulen gjorde det och det. Han är bara en ängel (Grek.
budbärare), men världen och den köttsliga församlingen har gjort
honom till en gud, ”denna
världens gud”.
Han är en skapad varelse som används för att se till att Guds
syften blir utförda. Genom Sin död tog Jesus ”dödens
makt”
(Heb.2:14)
från
djävulen för dem som tror.
Han
hade aldrig auktoriteten
över döden. Auktoritet är rätten att använda sin makt.
(1
Sam.2:6) HERREN dödar och gör levande, han för ner i dödsriket
och upp därifrån.
Död
och liv ligger i Herrens hand, inte i någon annans. Men återigen,
det upphäver inte vårt ansvar. (Ords.18:21)
Tungan
har makt över död och liv. Vi
behöver vara försiktiga att hålla med om vad Guds Ord säger, så
att vi inte faller under förbannelsen. (Upp.22:18,19)
(4
Mos.14:28)… jag skall göra med er så som ni själva har sagt
inför mig. (Matt.12:37 Efter dina ord skall du frias, och efter dina
ord skall du fällas."
Gud reagerar på det sätt som vi reagerar på Hans Ord. Allting
lyder under det Ord som Gud har talat, även Hans egen vilja.
(Ps.138:2)
ty du har gjort ditt ord stort, utöver allt vad ditt namn hade sagt
oss.
Gud
sätter Sitt Ord först, som en norm att förlita sig på, till och
med utöver Sitt eget namn, som på hebreiska betyder ”karaktär
och auktoritet”. Gud vill att vi skall veta att Han sätter Sitt
Ord över varje önskan eller syfte som vi skulle kunna tänka oss
att Han har. Men Hans Ord är Hans önskan och syfte.
(1
Sam.2:7) HERREN gör fattig och han gör rik, han ödmjukar och han
upphöjer.
Många
kristna tror att det är bara genom sin egen visdom eller bara genom
hårt arbete som de kan ha framgång. Vi uppfostras från tidig ålder
att för att du skall få ett framgångsrikt liv, så måste du leta
reda på vilka möjligheter världen har för att bli ”framgångsrik”.
Men Gud säger:
Nej, sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så skall ni få
allt det andra också. (Matt.6:33)
Om vi söker världen först, kommer vi att få klara oss utan riket,
men om vi söker riket först, kommer våra behov att bi täckta.
(Fil.
4:19) Så skall min Gud, efter sin rikedom på ett härligt sätt i
Kristus Jesus ge er allt vad ni behöver.
Gud kommer att fylla alla våra behov för att främja Hans vilja och
rike i våra liv. Han kommer också att göra detta för oss medan vi
gynnar Hans rike i andra människors liv.
Genom
Guds nåd gjorde jag detta, när Gud sa till mig ”Du skall aldrig
arbeta för människor igen.” Herren
visade mig att jag skulle arbeta för Hans rike i Pensacola, Florida.
Eftersom jag inte hade någon möjlighet att köpa ett hus eller en
bil och eftersom jag hade varit utan låneskuld i många år, så bad
jag Herren ge dessa saker till mig. Inom sex månader hade Han gett
mig det jag bett om, men han fick mig att ge bort det hus och den bil
jag hade. Han har sörjt för oss allt sedan dess. Så förstå
detta: Jag tror Gud vill förse oss med allt vi behöver. Vem gav mat
åt och hade omsorg för lärjungarnas hustrur och barn när de
följde Jesus under 3½ år och även framgent? Paulus sade att de
hade hustrur i 1 Kor.9:5 och där det fanns hustrur fanns det barn på
den tiden.
Framgång
i Guds rike är inte samma sak som framgång i världen.(Ords.13:7)
Den ene vill
anses rik
men har ingenting, den andre vill anses fattig men äger mycket. Vi
har inte blivit satta här för att bli rika eller för att göra den
gamla människan framgångsrik. Vi har blivit satta hit för att göra
den andliga människan framgångsrik. Jesus och lärjungarna är våra
förebilder. De hade inte kärlek till den världsliga ting. (1
Joh.2:15) Oberoende av hur mycket de framgångsteologiska människorna
vill göra Jesus rik på grund av Hans sömlösa mantel eller genom
att försöka trycka igenom en kamel genom ett nålsöga, så kan
inte det göras på ett ärligt sätt. Herren ger auktoritet till
djävulen för att fresta oss med rikedomar. (Matt.4:1)
Sedan fördes Jesus av Anden ut i öknen för att frestas av djävulen
(8) Därefter tog djävulen honom upp på ett mycket högt berg och
visade honom alla riken i världen och deras härlighet. (9) Och han
sade: "Allt detta vill jag ge dig, om du faller ner och tillber
mig."
Djävulen
erbjöd Jesus allting i hela världen om Han ville tjäna honom.
(Matt.6:24)
Ingen kan tjäna två herrar. Antingen kommer han då att hata den
ene och älska den andre, eller kommer han att hålla sig till den
ene och se ner på den andre. Ni kan inte tjäna både Gud och
mammon.
Detta är Guds sätt att ta reda på vem som älskar Honom och
gallrar på så sätt ut Sin hjord. De som använder tro för att bli
rika ber om att bli bedragna.
I
1 Tim.6:5-11 anbefalls den troende att vara nöjd med mat och kläder
och att fly kärleken till pengar som leder bort från tron med
frestelser som leder till många dåraktiga och smärtsamma begär.
Den rike lägger upp förråd av någon annans mat och förnödenheter
i sin egenkärlek.
Enligt
Gud finns det tillräckligt med mat på jorden för att mätta alla.
(Pred.5:11)
När ägodelarna förökas är det många som äter av dem. Vilken
nytta har ägaren av dem utom att hans ögon får se dem?
Svältande människor kommer att peka finger på domens dag.
(5
Mos.28:15) Men om du inte lyder HERRENS, din Guds, röst och inte
håller fast vid och följer alla hans bud och stadgar som jag i dag
ger dig, så skall alla dessa förbannelser komma över dig och nå
fram till dig.(20) HERREN skall sända över dig förbannelse,
förvirring och straff i allt vad du gör och företar dig, till dess
du förgörs och snabbt förgås för dina onda gärningars skull,
eftersom du har övergivit mig.
(21)
HERREN skall låta pesten drabba dig, till dess han har utrotat dig
ur det land dit du nu kommer för att ta det i besittning. (22)
HERREN skall slå dig med tärande sjukdom, feber och hetta, med
brand och svärd, med sot och rost. Detta skall förfölja dig till
dess du förgås.(24) Damm och stoft skall vara det regn HERREN ger
åt ditt land. Från himlen skall det komma ner över dig, till dess
att du förgörs.
(25)
HERREN skall låta dig bli slagen inför dina fiender. På en väg
skall du dra ut mot dem, men på sju vägar skall du fly för dem,
och du skall bli ett avskräckande exempel för alla riken på
jorden. (27) HERREN skall slå dig med Egyptens utslag och bölder,
med skabb och skorv, så att du inte kan botas. (28) HERREN skall slå
dig med vanvett, blindhet och sinnesförvirring. (35) HERREN skall
slå dig med svåra bölder på knän och ben, ja, från fotbladet
ända till hjässan, så att du inte skall kunna botas.
(36) HERREN skall föra dig och den kung som du sätter över dig bort till ett folk som varken du eller dina fäder har känt, och där skall du tjäna andra gudar, gudar av trä och sten.
(36) HERREN skall föra dig och den kung som du sätter över dig bort till ett folk som varken du eller dina fäder har känt, och där skall du tjäna andra gudar, gudar av trä och sten.
Notera
att Herren kommer att sända förbannelsen. Varför är det så att
den köttsliga församlingen säger att Gud inte gör dessa saker?
Varför och hur gör Gud detta? (47)Eftersom
du inte tjänade HERREN, din Gud, med glädje och av hjärtans lust,
medan du hade överflöd på allt,(48) skall du komma att tjäna
fiender som HERREN skall sända mot dig,….
Gud använder fiender för att utföra förbannelsen på de
upproriska. Det är svart eller vitt. Om vi inte tjänar Gud, tjänar
vi våra fiender som Herren sänder. Herren sänder förbannelsen och
fiender för att tukta oss. Det är den rollen som djävulen,
demonerna och de ogudaktiga spelar. Det är Herren som tar åt sig
äran, så att vi vet att vi måste frukta Herren och tjäna Honom
med glädje och med tacksamma hjärtan, på grund av ett överflöd
av allt.
Somliga
kanske tänker att deras särskilda förbannelse inte är uppräknad
i 5 Mos.28 och är därför inte under Herrens välde. (5
Mos.28:61) Också många andra sjukdomar och plågor, som
inte är nerskrivna i denna lagbok,
skall HERREN låta komma över dig till dess att du går under.
OJOJ! (Ords.3:7)
Håll dig inte själv för vis, frukta HERREN och fly det onda.
De som fruktar Gud och omvänder sig har varje rättighet att åberopa
Jesu offer för befrielse från förbannelsen. (Gal.3:13)
Kristus
friköpte oss från lagens förbannelse,
när han blev
en förbannelse i vårt ställe.
Det står skrivet: Förbannad
är var och en som är upphängd på trä. (14)
Vi
friköptes, för att den välsignelse Abraham fått skulle i Jesus
Kristus komma till hedningarna
och för att vi genom tron skulle få den utlovade Anden.
Vad
är Abrahams välsignelse? (1
Mos.24:1)HERREN hade välsignat honom i allt.
Pris ske Gud! Hela den förbannelse som vi skulle haft blev lagd på
Jesus. Allt vi behöver göra är att ångra oss och tro. Vi har
blivit välsignade i allt.
(4
Mos.14:11) Och HERREN sade till Mose: "Hur länge skall detta
folk förakta mig? Och hur länge skall de vägra tro på mig trots
alla de tecken jag har gjort ibland dem? (12)
Jag skall slå dem med pest
och utrota dem, men dig vill jag göra till ett folk som är större
och mäktigare än detta."
Det saknas inga exempel på att Gud gör detta. Under Noas dagar
gjorde Gud just detta och återbefolkade Sin jord med Noas söner.
Vår text handlar om det tillfälle, när de tolv spejarna gick in i
Kanaans land. Gud hade lovat Kanaans land till Sitt folk. Det var
”Löfteslandet”. De tio spejarna kom tillbaka med en dålig
rapport: De skulle inte kunna inta landet från kanaanéerna. Detta
förargade Gud, därför att Han hade talat om för dem att Han hade
gett dem deras land.
Kanaans
land är en ”förebild” på vår kropp. Både landet och vår
kropp år gjorda av jord (mull). (1
Kor.3:9) 9 Ty vi är Guds medarbetare, och ni
är en Guds åker,(Grek.
”plöjd mark”)
en Guds byggnad.
Gud vill ha Kristi frukt, den andliga människan, att växa upp i
Hans land. Gud varnar dem som har tagit del av Hans Ande och Ord att
inte avfalla som ett land som inte bär frukt. (Heb.6:7)
Ty en
åker
som dricker regnet (Ande
och Ord)
som ofta faller på den och som ger
god gröda
åt dem som den brukas för, den åkern får välsignelse
från Gud.
(8)
Men bär den törnen och tistlar är den värdelös, och förbannelsen
är inte långt borta. Slutet blir att den bränns av. Gud
förbannar det land som inte bär frukt. För de som är födda på
nytt, har Gud gett detta land (kropp) att bli totalt kontrollerad av
den andliga människan. Gud sände israeliten, den andliga,
pånyttfödda människan att inta Löfteslandet från kanaanéerna,
som representerar köttets begär, den gamla människan. Namnen på
de folk som bodde i Kanaan beskriver i hebreiskan köttets begär. (1
Mos.10:15-18) Deras kungar representerar de andevärldens furstar och
väldigheter som regerar över köttet.
Idag
kommer tio av tolv Guds tjänare (andliga ledare och pastorer) med en
dålig rapport: Att vi inte förmår att inta detta land. De lär ut
att vi borde vara tillfredställda med att vara förlåtna, men att
vi inte kan förvänta oss att bli helgade från köttets begär, för
att kunna regera över detta land. I denna förebild säger Gud klart
och tydligt till oss att ta upp Andens svärd, som är Hans Ord
(Hebr.4:12), för att döda den gamla människan som bor i vårt
land, ta över hans hus och odla vår egen gröda (Andens frukt). (2
Kor.7:1) 1 Då vi alltså har dessa löften, (Andens
svärd) mina
älskade, så låt
oss rena oss från all besmittelse
från kött och ande och i gudsfruktan fullborda vår helgelse. Gud
skulle inte säga att vi skulle göra någonting som vi inte kunde
klara av genom tron på Honom. (Gal.2:20)
och nu lever inte längre jag,
(den gamla människan eller kanaanéen)
utan Kristus lever i mig.
(den nya människan eller israeliten). För dem som inte tror på den
goda rapporten kommer Gud att ”slå
[dem] med pest och utrota dem”.
Josua
och Kaleb trodde att Löfteslandet var deras och att de kunde inta
det från kanaanéerna.
(4 Mos.14:9) Men
var inte upproriska mot HERREN och frukta
inte för folket i landet,
för de
skall bli som en munsbit för oss.
Deras
beskydd har vikit ifrån dem, men HERREN är med oss.
Frukta inte för dem."
Den gamla människan är som en munsbit för den nya människan. Den
andliga människan växer, när han uppslukar den gamla människan.
Eftersom de ockuperar samma territorium, måste den gamla människan
dö så att den andliga människan kan leva och växa. Herren har
tagit bort beskyddet från den gamla människan, för dem som tror.
(Jos.1:3)
Varje plats där ni sätter er fot har
jag givit er,
som jag lovade Mose. Guds
Ord är alltså en förebild på Löfteslandet. Varje löfte som vi
står på, kommer Gud att ge till oss. Jag är ingen
samfundsmänniska, men jag har delat Ordet i dessa kyrkor.
Jag
har fått klart för mig att varje samfund tror på en del av Ordet;
det som ger den utlovade förmånen. Medlemmarna i dessa samfund
ges mer och mer av Ordet och följaktligen får möjlighet att ta
emot mer och mer av dess förmåner. Idag är mycket av det vi hör i
kyrkorna dåliga rapporter. Deras budskap går ut på att vi inte kan
tro på att Gud vill hela, förse, helga eller befria från
förbannelsen, därför att vi inte kan veta Hans vilja. Till dem
säger jag: ”Gå in i Ordet och hitta Hans vilja så att du inte
blir utan den.” Gud säger i Sin suveränitet ”till
er har Jag gett det.”
(1
Mos.7:4) Ty
om sju dagar skall
jag låta det regna
på jorden i fyrtio dagar och fyrtio nätter, och jag
skall utplåna från jorden alla varelser som jag har gjort."
Vad föranledde Gud att förstöra hela jorden? (1
Mos.6:12) Gud såg på jorden, och se, den var fördärvad, eftersom
alla
människor levde i fördärv på jorden. Så
är det i våra dagar.
(Matt.24:37)
Ty som det var i Noas dagar, så skall det vara vid Människosonens
återkomst. Om
vi idag säger att det är Gud som orsakar den förstörelse som
kommer, så skulle människor bli förnärmade. Tills vårt sinne är
förnyat genom Ordet, anser vi att människan i grunden är god och
att hon inte förtjänar en sådan behandling. Gud kommer att bevisa
att detta är en vanföreställning.
Gud
ser människan som ett vilddjur (beast). Människan är uppenbarligen
kapabel att göra saker som inte ens djuren kan. I motsats till vad
avfälliga teologer säger, har människan inget företräde framför
djuren. (Pred.3:18)
Jag tänkte: För människornas skull sker detta, för att Gud skall
pröva dem och för
att de skall se att de i sig själva är som djuren.
(19) …..Alla har de samma livsande. Ja, människorna
har inget att komma med framför djuren.
Notera att den fallna människan är en ande med djuren. Somliga
säger att djuren inte har någon ande, men det är också falskt.
(Pred.3:21)
Vem vet om människornas ande stiger uppåt eller om djurens
ande
far ner under jorden?
Som du kan se, så går inte alla djur ner och alla människor går
inte upp. ”Andedräkt” i dessa versar är på hebreiska ordet för
djurens ande. (1 Mos.7:22; Ps.104:29,30). Man säger att människan
är en högre skapelse därför att hon har en själ och att djuren
inte har det. Lögn! (1
Mos.1:30)
Men
åt alla djur på jorden, åt alla fåglar under himlen och åt allt
som krälar på jorden, åt allt som har liv (Hebr.
”själ”)
ger jag alla gröna örter till föda."
[se också: Job 12:10; 3 Mos.17:11]
Gud
säger att den fallna (ungenerated) människan inte är högre än
ett djur.
(Ef.
2:3) Bland dem var vi alla en gång, när vi följde våra syndiga
begär och gjorde vad köttet och sinnet ville. Av
naturen var vi vredens barn, vi liksom de andra.
Innan
vi kände Gud, så var enda fördelen med oss att vi utgjorde en bra
jord för Gud att så Sitt utsäde i. Vår jord är inte bättre än
människan bredvid oss. (Rom.9:21)
Har inte krukmakaren den rätten över leret att av samma
klump
göra ett kärl för hedrande användning och ett annat för mindre
hedrande?
Personligen frågar vi ”Gud, varför skulle du utvälja mig?” Det
är uteslutande en utkorelse. Vi tänker ”Det måste vara något
annorlunda med mig.” Nåja, kanske några saker. (1
Kor.1:27-28) Nej, det som för världen var dåraktigt har Gud
utvalt,… och det som för världen var svagt har Gud utvalt,… 28
och det som för världen var oansenligt och föraktat, ja, det som
inte var till, har Gud utvalt … (29) för att ingen människa skall
berömma sig inför Gud. Vår
gamla människa är inte bättre än den hedniska gamla människan,
som aldrig kommer att känna Gud och som kommer att förkasta Honom
hela sitt liv. Gud valde vår gamla människa till att bli en
surrogatmamma för Hans andliga säd som Han sår i oss genom sitt
Ord från ovan. Detta är den gamla köttsliga människans
huvudsakliga värde för Gud. Gud vill inte ha den köttsliga gamla
människan, utan frukten som blir född i honom. (1
Kor.15:50)… att kött och blod inte kan ärva Guds rike…
(Joh.3:3)
Jesus
svarade: "Amen, amen säger jag dig: Den som inte blir född på
nytt
(grek.
”från ovan”)
kan inte se Guds rike."
Herren
tillintetgjorde hela mänskligheten utom Noa och sju andra!
(1
Mos.6:8) Men Noa hade funnit nåd
inför HERRENS ögon. Detta
betyder att han inte hade gjort sig förtjänt av Guds frälsning.
Det är bara dem som har funnit nåd genom tro och som frambringar
frukt som bygger Jesu ark. Egyptens plågor var förebild till de
domar under vedermödan som skall övergå världen. Vid uttåget ur
Egypten så var det bara de som åt hela påskalammet, som var en
förebild på Kristus, som undgick domen. (2
Mos.12:9-11, 29-31) Ni skall inte lämna kvar något av köttet till
morgonen.” ” huvud, (sinne)
fötter (vandring)
och innanmäte (hjärta),
måste ätas upp. De som införlivar allt vad Kristus är och gör i
tro på löftena undgår syndens och dödens dom. (2
Mos.12:23) Ty HERREN skall gå fram för att slå
Egypten.
Men när
han ser blodet på
det övre dörrträet och på de båda dörrposterna skall
han gå förbi dörren
och inte
tillåta fördärvaren att komma in i era hem och slå er.
Tvärtemot vad människor vanligtvis tror (popular opinion), var det
Herren som gick förbi israeliterna som levde under blodet. Det var
Han som slog egyptierna. Fördärvaren
var i Hans tyglar.
Denna berättelses moral är gudsfruktan och att leva under blodet i
tro. (Ps.91:1)
Den som sitter under den Högstes beskydd och vilar under den
Allsmäktiges skugga.
(Ps.111:10)
Att frukta HERREN är början till vishet.
Om vi är lydiga, så behöver vi inte frukta. Fruktan är bara ett
medel att nå målet. När vi med flit är olydiga, behöver vi
frukta Gud. Synder begångna av okunnighet (Rom.5:13; 7:8,9) och för
att du misslyckas är under blodet. Men vi kan inte åberopa Jesu
offers förmåner om vi vandrar i uppsåtlig synd. Heb.10:26)
Men om vi syndar med vett och vilja sedan vi fått kunskap om
sanningen, finns det inte längre något offer för synder, (27) utan
en fruktansvärd väntan på domen och en förtärande eld, som skall
uppsluka motståndarna.
Jesus bar alla synder. Han bar
också straffet för alla synder, utom när du är olydig med flit.
Notera att det finns ”inte
längre något offer” för
den synden. Vi borde ha ”en
fruktansvärd väntan på domen”.
Många har fått en förljugen undervisning om rening i blodet. (1
Joh.1:7) Men
om vi vandrar i ljuset,
liksom han är i ljuset, så har vi gemenskap med varandra, och Jesu,
hans Sons, blod renar oss från all synd.
Blodet renar den som vandrar i Ordets ljus, inte i den uppsåtliga
syndens mörker.
För
uppsåtlig olydnad, blir vi utlovade säker dom. Vi
betalar priset för denna synd här och nu,
som vi kan läsa i följande versar. (Matt
18:34) Och i sin vrede överlämnade
hans herre honom till fångvaktarna,
tills han hade betalt
allt vad han var skyldig.(35)
Så skall också min himmelske Fader göra med er,
om ni inte var och en av hjärtat förlåter sin broder." Gud
kommer att använda demoner för att få oss att betala för den synd
som begås med vilje.(Matt.5:25)
Var angelägen om att göra upp med din motpart när du är med honom
på vägen, så att din motpart inte överlämnar dig till domaren
och domaren överlämnar dig till fångvaktaren och du
blir kastad i fängelse.
(26) Amen säger jag dig: Du slipper inte ut därifrån, förrän du
har betalat till sista öret. Fängelset
är här ett andligt slaveri i synden och förbannelsen, som utförs
av demoner. Jesus kom för att ”ropa
ut frihet för de
fångna
och befrielse
för de bundna
(Jes.61:1). Uppsåtlig
synd kastar oss tillbaka in i den fångenskap som Jesus befriat oss
ifrån.
David
begick en uppsåtlig synd med Batseba. När han ångrade sig, sa
profeten Natan "Så
har också HERREN förlåtit dig din synd.”,
men han sa också, ”Så
skall nu aldrig
svärdet vika från ditt hus,”.
Med andra ord: Jag förlåter dig, men du måste ta straffet. Det
visade sig vara sant, för David förlorade tre söner och mycket
folk. Hans egen son Absalom vann sympati hos folket och eftertraktade
riket. David fick fly för sitt liv. Vi agar inte våra barn för
misslyckanden eller misstag, utan om de är uppsåtligt olydiga.
Paulus säger
Ja,
det goda som jag vill gör jag inte, men det onda som jag
inte vill,
det gör jag. Men om jag gör det jag
inte vill,
då är det inte
längre jag som gör det, utan synden som bor i mig. (Rom.7:19,20)
Paulus svek Gud i en synd som hans vilja var emot. Lägg märke till
att han hatade synden och han blev inte förklarad skyldig; den gamla
syndanaturen var skyldig. När vi är emot synden, så ställer Gud
sig på vår sida mot synden. Han ställer sig på den andliga
människans sida emot den gamla människan. I detta läge ropade
Paulus ut till Herren (24)
Jag arma människa! Vem skall frälsa mig från denna dödens kropp?
Sedan
accepterar han Guds löfte om befrielse genom tron. (25)
Gud vare tack, Jesus Kristus, vår Herre!
Jesus
bar syndens förbannelse för personer som, likt Paulus, är
ångerfulla.
(Luk.14:33)
På samma sätt kan ingen av er vara min lärjunge, om han inte
avstår
från allt han äger.
Jesus
sade inte att vi måste sälja allt vi äger, men vi måste ge upp
allt vi har. Det är inte samma sak. Vi måste ge upp ägandeskapet.
Vi äger ingenting längre och bestämmer inte heller över våra
rättigheter, vår vilja eller vår egendom; vi är förvaltare. Vår
förpliktelse till Gud behöver vara total. Vi behöver lägga
allting i Guds hand och låta Honom tala om för oss vad vi skall
göra med det. Jag tror det är vad berättelsen om Ananias och
Safira handlar om. (Apg.5:1)
En man som hette Ananias sålde tillsammans med sin hustru Safira en
egendom.(2) Med sin hustrus vetskap tog han undan något av
köpesumman och bar fram en del och lade för apostlarnas fötter.
(3) Då sade Petrus: "Ananias, varför har Satan uppfyllt ditt
hjärta, så att du ljög mot den helige Ande och tog undan en del av
pengarna för jorden? (4) Var inte egendomen din så länge du hade
den kvar? Och när den var såld, var inte pengarna dina? Varför har
du i ditt hjärta bestämt dig för att göra något sådant? Du
har ljugit, inte bara för människor utan för Gud."
I en tid när församlingen gav upp all lyx för att möta behovet
hos sina bröder, handlade dessa två som om de också gav upp allt.
De trodde att de ljög för människor, men de ljög för Herren.
(Matt.25:40)
….Allt vad ni har gjort för en av dessa mina minsta bröder, det
har ni gjort mot mig.
Deras förpliktelse mot kroppen var inte det som de ville att
människorna skulle tro. Som ett resultat av detta, dödade Gud dem.
(Apg.5:5)
När Ananias hörde de orden föll han ner och dog, och stor fruktan
kom över alla som hörde det.
Sedan kom Safira in. Petrus
sade till henne: "Varför har ni kommit överens om att fresta
Herrens Ande? Se,
de män som har begravt din man står vid dörren, och de skall också
bära bort dig."(10) Och plötsligt föll hon ner död vid hans
fötter.
Gud talade ut ett profetiskt ord genom Petrus, som gav auktoritet
till Satan att döda dem.
Jag
är övertygad om att detta händer idag också. Eftersom människor
bara ser naturliga orsaker till att någon dör, tror de inte att Gud
är ansvarig och fruktar därför inte. Gud använder naturliga
metoder. Vem vet vad som dödade Ananias och Safira? Kanske dog de av
hjärtattack. Somliga blir sjuka i församlingen idag och dör av
samma orsak: Brist på ärlig förpliktelse till Gud och Kristi
kropp. Deras synd förorenar kroppen. Deras död kanske inte är lika
dramatisk som Ananias´och Safiras. På den tiden ärade och
försvarade Gud en ren församling, men så är det inte idag. Mycket
ogräs kommer in i församlingen, precis det som Jesus sade skulle
hända. ”Församling” (lat.ecclesia=de utkallade, övers. anm)
betyder ”de utkallade”. Det är ingen byggnad full av människor
som inte är överlåtna. En stor fruktan kom över församlingen på
Ananias tid. De såg Guds hand på hycklarna som falskeligen
försökte förena sig med dem som var avskilda för världen.(11)
Och stor fruktan kom över hela församlingen och över alla andra
som hörde detta. Även
de förlorade fruktade Gud och Hans folk. De hade tillräcklig
respekt för att inte förena sig med dem utan kristen överlåtelse.
(13)
Av de andra vågade ingen sluta sig till dem, men folket uppskattade
dem. (14) Och ännu fler kom till tro på Herren, en skara av både
män och kvinnor.
Församlingen kommer återigen genom vedermödan att bli helig. Gud
kommer att försvara henne från de köttsliga föroreningarna. Många
kommer att ansluta sig till Herren.
Somliga
som kom tillsammans för att äta Herrens måltid i Korint, hade inte
respekt för kroppen, utan levde efter sina köttsliga begär. De åt
sig mätta av brödet och drack sig druckna av vinet, medan de
fattiga bröderna fick vara utan. (1 Kor.11:20-22) Paulus måste
påminna dem om att detta inte bara var en ceremoni. (1
Kor.11:26) Ty så ofta ni äter detta bröd och dricker av denna
bägare, förkunnar (förevisar) ni Herrens död till dess han
kommer.
När vi äter brödet och dricker vinet, säger vi: ”Vi tar del av
Jesu kropp och Jesu blod. Vi tar del av Hans död och liv”. När de
påstod sig vara under denna förpliktelse, men deras giriga
handlingar bevisade motsatsen, lät Gud domen falla över dem. (27)
Den som därför äter brödet eller dricker Herrens bägare på ett
ovärdigt sätt, han syndar mot Herrens kropp och blod. (28) Var och
en skall pröva sig själv (undersöka)
och så äta av brödet och dricka av bägaren. (29) Ty den som äter
och dricker utan att urskilja Herrens kropp, han äter och dricker en
dom över sig.
(30) Därför
finns det många svaga och sjuka bland er, och ganska många är
insomnade.
(dog)
De blev tuktade och några dog. De var i sanning inget exempel på
Herrens död, eftersom deras kött på ett så tydligt sätt
fortfarande levde. De tog ingen hänsyn varken till Kristi kropp
eller sitt eget samvete. (31)
Om
vi gick till rätta med oss själva, skulle vi inte bli dömda. (32)
Men
när vi döms fostras vi av Herren,
för att vi inte skall bli fördömda tillsammans med världen.
De flesta församlingar anser sjukdom och dödsplågor vara från
djävulen hellre än att se det som Herrens tuktan och därför har
de ingen anledning att ångra sig.
Gud
har lika stor förmåga att försvara dem som är lydiga. Han
förberedde en andlig ark i Sion, när fienden kom in som en flod och
erövrade Israel och Juda. (2 Kon.18:11,12) Precis det som skedde med
Noa, så undkom en kvarleva för att återbefolka Guds land. (2
Kon.19:30) Och de räddade av Juda hus som
blivit kvar,
(kvarleva)
skall
på nytt skjuta rot nertill och bära
frukt
upptill.
(31)
Ty från Jerusalem skall en kvarleva gå ut, de räddade från Sions
berg. HERRENS nitälskan skall göra detta.
De som var i denna ark var skyddade från det framrusande
flodvattnet. Det som blivit gjort, kommer att göras igen, och det
som hänt, kommer att hända igen. (Pred. 1:9) Historien måste
upprepas, så kom in i arkens trygghet. (35)
Samma natt gick HERRENS
ängel ut
och slog
185.000 i assyriernas läger,
och när man steg upp tidigt följande morgon, se, då låg där
fullt av döda kroppar.
Herren dödade 185.000 som inte kände Honom. Det är inte ens lika
många som i en storstad idag. Oklahoma City sörjde över 200
människor; en stad som har en befolkning på över 500.000. Vi ser
detta som en fruktansvärd sak och det är det. Men Herren har rätt
när Han gör detta, lika rätt som under Noas tid. De som fanns i
Murrah building i Oklahoma City och de som fanns i World Trade Center
Towers i New York och som förblev i Kristi ark kunde inte dö. De
bytte bara adresser! Himlen är ingen dålig plats, gott folk! De
människorna är lyckliga i Jesu armar. (Ps.116:15)
Dyrbar i HERRENS ögon är hans frommas död.
Det fanns de som undgick katastrofen fysiskt precis som de var på
Sion eller i arken. De blev varnade att inte gå dit eller lyckades
fly på ett mirakulöst sätt. Detta kommer att hända för många,
som inte är under förbannelsen, genom tron på löftena.
Många
har haft drömmar och syner om städer och nationer som blivit
utsatta för ett atombombsanfall. Över sexton miljoner människor
bor i New York med omnejd, för att ta ett exempel. Många kommer att
en dag bli dödade i det första verkliga världskriget. (Jer.25:32)
Så säger HERREN Sebaot: Se, en
ofärd går ut från folk till folk
och en
väldig storm
stiger upp från
jordens yttersta ände.
(33) De som på den dagen blir slagna
av HERREN
skall ligga från
jordens ena ände till den andra.
Man skall inte hålla dödsklagan efter dem, inte samla upp och
begrava dem, utan de skall bli gödsel på marken. Lägg
märke till att det är Gud som tar åt sig äran att rena jorden
från de ogudaktiga.
(Upp.5:1)
Och jag såg i högra handen på honom som satt på tronen en
bokrulle med skrift både på insidan och utsidan, förseglad med sju
sigill. (2) Och jag såg en väldig ängel som ropade med hög röst:
"Vem
är värdig att öppna bokrullen och bryta dess sigill?"
Dessa sigill är domens sigill som kommer att utplåna den största
delen av mänskligheten. (3)
Men ingen i himlen eller på jorden eller under jorden kunde öppna
bokrullen eller se in i den.
(4)
Och jag grät bittert över att det inte fanns någon som var värdig
att öppna bokrullen eller se in i den. (5) Men en av de äldste sade
till mig: "Gråt inte! Se, lejonet
av Juda stam, Davids rotskott, har segrat, och han kan öppna
bokrullen och bryta dess sju sigill."
Uppenbarelseboken
profeterar om domar som kommer att döda en fjärdedel av
mänskligheten (Upp.6:8) och senare en tredjedel av mänskligheten
(Upp.9:15,18) och ännu senare hela mänskligheten (Upp.20:7-9,15) I
Uppenbarelseboken 5 grät Johannes över att ingen befanns värdig
att öppna bokrullen. Sedan berättades det för honom att Jesus,
Lejonet av Juda stam, hade övervunnit och befanns värdig att öppna
bokrullen. Varför är det så viktigt att döda så många? Det är
på grund av hur världen har behandlat Guds folk. (Upp.6:9)
När Lammet bröt det femte sigillet, såg jag under altaret deras
själar som hade blivit slaktade för Guds ords skull
och för det vittnesbörd som de hade. (10) De
ropade
med hög röst: "Herre, du som är helig och sannfärdig, hur
länge skall det dröja innan du dömer jordens invånare och
utkräver hämnd för vårt blod?"
Vid denna tid kommer jorden att bli polariserad och det kommer att
bli en hämningslös förföljelse mot de kristna. De heliga själva
kommer att vädja till Gud att utplåna det världsvida vilddjuret,
som kommer att föra krig mot Hans folk.
I
1 Samuelsboken 4 var israeliterna och filistéerna i krig. Herren
visade mig att detta är en förebild på våra liv. Filistéerna
representerar den köttsliga människan och israeliterna den andliga
människan. Dessa två människotyper är i krig med varandra hela
tiden. (Gal.5:17)
Ty köttet
söker det som är emot Anden och Anden söker det som är emot
köttet.
De två strider mot varandra för att hindra er att göra det ni
vill. I
1 Samuelsboken 4:11 stal filistéerna Förbundsarken. Israeliten är
den rättmätige ägaren till Förbundsarken. Om vi är frälsta,
finns ”Förbundsarken” i vår ande, därför att inuti vår ande
finns Guds närvaro. I detta krig stal filistéerna Arken. De fem
filisteiska furstarna försökte ställa Arken i var och en av de fem
största städerna. I varje stad till vilken de tog Arken föll Guds
förbannelse över människorna och de fick bölder och dog. När vår
köttsliga människa tar Arken dit hon vill i stället för dit den
andliga människan skulle ta den, så kommer Guds dom att falla över
oss. Vi kan till och med dö! Detta är dödens och syndens
förbannelse. (1
Sam.5:6) HERRENS hand var tung över asdoditerna. Han ställde till
förödelse bland dem genom att han i Asdod och tillhörande områden
slog dem med bölder. Det
är Guds hand och Hans förbannelse som Han använder för att få
oss att vända om från vår egen väg i stället för att följa
Arken. Överallt som den köttsliga människan tog Arken, var Guds
förbannelse uppenbar. ”De
trolösas väg är alltid hård” (eng.
”the way of transgressors is hard”).
(Rom.8:13)
Om
ni lever efter köttet kommer ni att dö.
Men om ni genom Anden dödar kroppens gärningar skall ni leva.(14)
Ty
alla som drivs av Guds Ande är Guds söner.
När Arken leder oss, är vi söner, och när vi leder den utsätts
vi för förbannelse. Arken ledde Israel genom öknen, precis som vi
skall bli ledda genom denna världen. Gud använder både morots- och
käppmetoden. De fem filisteiska furstarna representerar de fem
sinnena som regerar över den köttsliga människan. När vi vandrar
efter köttet, gör vi det som våra köttsliga sinnen säger i
stället för att använda våra andliga sinnen. (2
Kor.5:7) Ty vi lever här i tro, utan
att se.
Bibeln säger att mognad är att genom
övning har fått sinnet skärpt till att skilja mellan gott och ont.
(Hebr.5:14)
Det är det som Jesus kallar att ha ögon att se med och öron att
höra med. Det finns bröder i himmelriket som är i olika åldrar.
När du kom till Herren, var du så ivrig att veta mer om Honom. Det
var Gud när du vaknade och Gud när till gick och la dig. Det var
Gud som fanns i ditt sinne hela dagen. Har jag inte rätt? Den
intensiva önskan att lära känna och tjäna Gud är aldrig menad
att lämna oss. Det är att vandra efter
Anden. Ditt intresse är Gud. I denna förebild fick förbannelsen
över den köttsliga människan för att hon tagit över anden, till
följd att filistéerna ångrade sig. (1
Sam.5:10) Då sände de Guds ark till Ekron. Men när Guds ark kom
till Ekron, ropade ekroniterna: "De har flyttat Israels Guds ark
till oss för att döda oss och vårt folk." (11) De sände bud
och samlade alla filisteernas furstar och sade: "Sänd bort
Israels Guds ark, så att den får komma tillbaka till sin plats igen
och inte dödar oss och vårt folk." Ty en dödlig förvirring
hade uppstått i hela staden. Guds hand låg mycket tung över den.
(12) De av invånarna som inte dog blev slagna med bölder, och ropet
från staden steg upp mot himlen.
Notera att ”Guds
hand”
var emot den köttsliga människan som tog auktoriteten över Arken.
Vi är Guds tempel. Vi skall inte ta Guds tempel dit Han inte vill
att vi skall gå eller göra med det som vi vill. De sände tillbaka
Arken med ett syndoffer för de fem furstarna och de köttsliga
människor som de regerade över. Då lyftes förbannelsen bort.
Kommer
du ihåg när vi såg hur Gud använde Satan för att få David att
räkna Israel? (2
Sam.24:1) Åter upptändes HERRENS
vrede
mot Israel, och han
uppeggade David mot dem
och sade: "Gå och räkna Israel och Juda.
Då bestraffades de av Gud för sin synd, som Han uppeggade David att
göra. (15)
HERREN
sände då pest i Israel,
från morgonen intill den bestämda tiden, och sjuttiotusen personer
av folket dog, från Dan ända till Beer-Sheba. Kristna
har trott att om man sätter en god människa till att regera över
dem, så skulle det hålla dem borta från domen. När Gud blev vred
över Israel, uppeggade Han David, ”en man efter Sitt eget hjärta”,
för att föra dem fram till platsen för domen: Gud dödade 70.000
israeliter. Det finns ingen möjlighet att avstänga oss från domen
om vi behöver den. Om Gud kan använda en god människa, tänk då
på vad Han kan göra med det avfallna ledarskapet i församlingen
nu! Ledarskapet i detta land (författaren
menar USA, men det är likadant i de nordiska länderna, övers. anm)
finns här för att föra oss in i straffdomen. De söver människorna
med talet om framgång, att alla skall flyga iväg (Jesu
tillkommelse, rapture) och engång-frälst-alltid-frälst läran. De
är här för att hålla människorna lugna tills de ”faller över
kanten”
och
aldrig blir Jesu lärjungar. Alla dessa som är vilseledda av dessa
ledare kommer att vara utan ursäkt, därför att de hade Boken. Om
vi förtröstar på människor, är vi illa ute.
Gud
dömer dem som tar åt sig äran för det som Han har gjort.
(Apg.12:21)
På utsatt dag klädde sig Herodes i kunglig skrud och satte sig på
tronen och höll ett tal till dem.
(22)
Då ropade folket: "En guds röst är detta, inte en människas!"
(23) Genast
slog en Herrens ängel honom,
därför att han inte gav Gud äran, och han blev uppäten av maskar
och dog.
När jag mediterade över dessa versar, kom jag till den slutsatsen
att våra prioriteringar är totalförvrängda. Herodes
hade dödat Johannes Döparen och Jakob och nu förföljde han
församlingen. Gud dödade inte Herodes på grund av dessa till synes
goda skäl. Herodes tog åt sig den ära som rätteligen tillhörde
Gud. Guds syfte blev uppfyllt genom dessa som dog och blev förföljda.
Gud blir inte vred, när Hans syfte blir uppfyllt. Jesus sade att vi
måste förlora våra liv, för att vinna våra liv. Detta att
förlora sitt gamla liv kan vara att dö till köttet under tiden vi
lever eller att dö till köttet, när vi dör den fysiska döden.
(Ps.116:15)
Dyrbar i HERRENS ögon är hans frommas död. Gud
kommer inte att gråta över köttets död i Hans heliga. Han kommer
att fröjda sig över att nu ha fullkomlig gemenskap med dem i riket
därför att deras kött är dött. Jesus använde uttrycket ”gå
in i livet” (Matt.18:8)
när det gällde de heligas död. Det är så dumt att fråga Gud när
vi inte ser den stora bilden som Han gör. (Jes.57:1)
Den
rättfärdige går under,
men ingen bryr sig om det. Fromma människor rycks bort, utan att
någon inser att den
rättfärdige tas bort för att slippa ondskan.
(2) Han går in i friden. De
som vandrar sin väg rakt fram kommer
till vila på sina läger.
Den
viktigaste döden för oss är den köttsliga människans död, som
är Guds fiende (Rom. 8:7). Den andliga människan befrias från sina
bojor, när hon dör. Gud lät Herodes leva medan han korsfäste Sina
heligas kött. Han dödade honom därför att han förhärligade sig
själv i stället för Gud. Döden är å andra sidan fienden till
den andliga människan medan vi lever. De som är födda på nytt men
vandrar efter köttet kommer andligt sett att vara ”dubbelt
döda, uppryckta med rötterna” (Jud. 1:12)
Du måste födas två gånger för att dö två gånger. Dessa
människor gör så att ”
de
själva på nytt korsfäster Guds Son” (Heb.6:6) i
sitt avfall. Hur kan vi korsfästa Jesus igen? Det står ”de
själva”.
Inuti är den andliga människan ”Kristus
i dig”.
Kristus dödas i oss när vi ger liv åt den köttsliga människan
genom att lyda honom. (Rom.8:13)
Om ni lever efter köttet kommer ni att dö. Vilken
människa vi än lyder så kommer den att bli styrkt. Har du någon
gång hört historien om den svarta och vita hunden? Om du matar den
vita hunden (anden), piskar han den svarta hunden (köttet), men
matar du den svarta hunden (köttet), så piskar han den vita
hunden (anden).
Medan
Paulus predikade för landshövdingen, gick en falsk profet som
kallades för Elymas emot honom. (Apg.13:9)
Saulus som även kallades Paulus, uppfylldes då av den helige Ande
och spände ögonen i honom (10) och sade: "Du djävulens son,
full av allt slags svek och bedrägeri, du fiende till allt som är
rätt, skall du aldrig upphöra att förvränga Herrens raka vägar?
(11) Se, nu
kommer Herrens hand över dig, och du skall bli blind en tid och
inte kunna se solen." I samma ögonblick föll ett totalt mörker
över honom, och han gick omkring och sökte efter någon som kunde
leda honom. (12) När landshövdingen såg det som hände, kom han
till tro, slagen med häpnad över Herrens lära.
Landshövdingen tog emot ”Herrens
lära”
genom att se Elymas bli slagen med blindhet för att han stod emot
evangeliet. Vi får ingen undervisning
från Herren, om vi tror att djävulen är ansvarig. ”Herrens
hand”
kom över Elymas. Denna undervisning övertygade landshövdingen att
inte själv stå emot evangeliet eller de som fanns under hans
auktoritet och evangeliet hade framgång.
Vem gör människor stumma eller döva eller blinda? Gud plockade ut Mose som enligt hans egen uppfattning inte var en talför man. Men Gud försäkrade honom att det var Han som hade skapat hans mun och att Han skulle se till att det fungerade. (2 Mos.4:11) HERREN sade till honom: "Vem har givit människan munnen och vem gör henne stum eller döv, seende eller blind? Är det inte jag, HERREN? Gud tar åt sig äran att göra människor stumma, döva, seende och blinda. Om vi håller till en stund i dessa skriftställen, så slutar det med att vi inte bara har en annorlunda Gud, utan att det också är nödvändigt att frukta Honom. Om man tänker på det sättet, blir Guds folk mer hårdnackade eller förhärdade mot Guds tuktan. Slutligen ruinerar falska lärare och förbannelsen deras liv.
Om du eller någon du känner har en av dessa defekter och frestas att bli arg på Gud på grund av denna uppenbarelse, så kom ihåg att för dem som älskar Gud samverkar allt till det bästa. Vi har alla saker vi måste övervinna; dessa saker kan göra oss både ödmjuka och starka. Vissa har andliga svårigheter medan andra har fysiska svårigheter. Muskler får styrka genom motstånd. Genom att övervinna dessa förbannelser i tro kommer de att göra oss starka. Vi måste övervinna tanken på att det är Guds vilja att behålla dessa defekter. Gud skapade Moses mun och Han kunde få den att tala. (Ps.34:20) Den rättfärdige måste lida mycket, men HERREN räddar honom ur allt. Vi måste ha samma Jesus som vi ser i Ordet. (Heb.13:8) Jesus Kristus är densamme i går och i dag och i evighet. Jesus helade dessa defekter i evangelierna och Han helar dem idag. Min fru och jag blev båda helade från defekter i våra ögon. Åtskilliga i vår församling bär inte längre glasögon.
(3
Mos.14:33) HERREN sade till Mose och Aron: (34) När ni kommer in i
Kanaans land, som jag ger er till arvedel, och jag
låter något hus i landet ni får till arvedel bli angripet av
spetälska,
(35) skall husets ägare anmäla det för prästen och säga: "Det
ser ut som om mitt hus är angripet av spetälska." I
3 Moseboken 14:49-53 gjordes ett försoningsoffer för det spetälska
huset, som är samma försoningsoffer som utfördes för en människa
med spetälska enligt 3 Moseboken 14:4-7. Det låter oss förstå att
huset symboliserar den naturliga människan som vi bor i. Skriften
lär oss på andra ställen att människor behöver försoning eller
ett täckelse över synden, som symboliseras av spetälska.
Spetälskan förstör en människa lika mycket som synden. Husets
ägare var tvungen att tillkalla en präst för att inspektera huset.
De infekterade stenarna togs bort och blev kastade på en oren plats
utanför staden. Nya stenar sattes in och hela huset skrapades och
rappades (versarna 40-42). Huset inspekterades sedan på nytt. Om
spetälskan hade spritt sig ändå, revs slutligen huset ner och alla
stenarna blev bortkastade (vers 45). Låter det som någonting Gud
skulle kunna göra med de trolösa som har tagits över av synden?
Först måste vi bekänna synden i vårt hus och ta itu med den.
Sedan behöver de dåliga stenarna bli ersatta med de nya stenarna.
Slutligen skrapades putsen bort både på in- och utsidan för att
vara säker på att det inte fanns något spår kvar av spetälska.
Vi behöver göra likadant. (2
Kor.7:1) Då vi alltså har dessa löften, mina älskade, så låt
oss rena
oss från all besmittelse
från kött och ande och i gudsfruktan fullborda vår helgelse.
Syndens
skrapavfall blev bortkastat på en oren plats utanför
staden.
Prästen inspekterade senare huset på nytt igen och fann spetälska
(synd) i hela huset. Det enda sättet att bli av spetälskan (synden)
helt och hållet var att förstöra
hela huset och
slänga resterna på en oren plats utanför
staden.
Några självklara versar kom till mig. (Upp.22:14)
Saliga är de som tvättar
sina kläder.
De skall få rätt till livets träd och få komma in
i staden
genom dess portar. (15) Men utanför är hundarna och trollkarlarna,
de otuktiga och mördarna, avgudadyrkarna och alla som älskar lögn
och far med osanning. (Matt.7:26)
Men
den som hör dessa mina ord och inte handlar efter dem, han liknar en
dåre som byggde sitt hus på sanden. (27) Regnet öste ner,
störtfloden kom och vindarna blåste och slog mot det
huset, och det föll samman, och dess fall var stort."
Detta är Guds plan att pröva vem som kommer att bli räknad som
värdig riket. De som helt och fullt tror på Ordet kommer att
använda det för att bli helgade och kommer att hålla Hans
befallningar.
(Matt.13:37)
Han svarade: "Den som sår den goda säden är Människosonen.
(38) Åkern är världen. Den goda säden är rikets barn, ogräset
är den ondes barn.
Vi liknas vid säd som sås i världen. Denna jordens jord (dirt)
representerar förruttnelse och ändå är det Jesu omsorgsfullt
plöjda jord som är skapad för att döda sädeskornets skal så att
livet inuti kan komma fram. All jord är involverad i Guds plan,
inklusive de ogudaktiga. De som förolämpar oss och förföljer oss
är en del av denna jord. Även människor som avfaller är en del av
Guds plan, därför att de är exempel och utgör en varning för de
rättfärdiga.
(Klag.3:25)
HERREN är god mot dem som väntar på honom, mot den själ som söker
honom. (26) Det är gott att i stillhet hoppas på hjälp från
HERREN. Vi
borde tålmodigt vänta under många kritiska situationers jord, för
den tid kommer när Herren kommer att rädda oss, om vi vandrar i
tro. (27)
Det är gott för en man att bära ett ok i sin ungdom. När
vi är unga i Herren, tenderar vi att handla mera impulsivt i stället
för att tålmodigt utstå okets börda av förruttnelsens jord runt
omkring oss. (28)
Må han sitta ensam och tyst, när han lägger bördor på honom. Låt
oss inte kämpa med jorden. Gud har satt en ok på oss för att säden
skall bära frukt. (29)
Må han sänka sin mun i stoftet; kanske finns det ännu hopp. Låt
oss tala ödmjukt med andra ord, så att det kanske finns hopp om
befrielse från förruttnelsens ok runt omkring oss. (30)
Må han vända kinden till åt den som slår honom och låta sig
mättas med smälek. Många
samarbetar inte med Guds plan; de är olydiga mot Guds befallningar
”stå
inte emot någon som är ond”
och ”vänd
den andra kinden till”.
Detta
är en del av Guds plan, att ödmjuka oss och korsfästa den gamla
naturen i oss. Detta är en del av oket. (31)
Ty Herren förkastar inte för evigt.
Det finns tider när det tycks som om Herren har glömt oss. Ja, men
vi vill inte att Han skall gräva upp oss förrän vi skjuter skott.
(Klag.3:32)
Om han än bedrövar, förbarmar han sig efter sin stora nåd.
(33)
Ty det är inte av
hjärtat
han plågar eller bedrövar människors barn.
Gud finner inget behag i att döma de ogudaktiga eller att tukta Sina
barn. Gud gör många saker som smärtar Honom, men Han gör dem för
att nå fram till det nödvändiga slutet. När vi ser att Gud tar åt
sig äran för alla dessa saker, tänk då inte att Gud är hård. Om
vi gör det, är det för att vår förståelse ännu inte är
fullständig.
Han har inget behag i att skapa de ogudaktiga eller att tillintetgöra dem, men Han tar åt sig äran för båda delarna. (Ords.16:4) Herren har gjort var sak för sitt särskilda syfte, även den ogudaktige för olyckans dag. De ogudaktiga är nödvändiga exempel på Guds rättfärdiga dom och för att tukta de utvalda ”på ondskans dag”. För Gud är det lilla antalet rättfärdiga mycket mer värt än en hel värld full med ogudaktiga. Bibeln säger att ”De ogudaktiga är en lösen för de rättfärdiga”. En lösen är det pris man måste betala för någons frihet. Gud har bestämt att skapelsen av de ogudaktiga är det pris som måste betalas för att föra de rättfärdiga ut ur fångenskapen. (Matt.24:9) Då skall man utlämna er till att misshandlas och dödas och ni kommer att bli hatade av alla folk för mitt namns skull. Vi blir hatade så att Herrens namn (grek. ”karaktär och auktoritet”) måtte bli uppenbarat i oss. Detta är exakt det som Gud gjorde mot egyptiernas hjärtan för att skilja Israel från dem. (Ps.105:25) Han förvandlade deras hjärtan, så att de hatade hans folk och handlade svekfullt mot hans tjänare. Gud vill vara orsak till att världen hatar oss för ”hans namns skull”. Guds natur är uppenbarad i dem som är skilda från världen genom vedermödan. När han är färdig med detta verk i vårt liv, befriar Han oss. (Ps.106:10) Han frälste dem från sina motståndares hand och återlöste dem från fiendens hand.
(Job
5:17) Se, salig är den människa som Gud
agar,
förkasta inte den Allsmäktiges
tuktan.
(18) Ty
han sargar och han förbinder, han slår och hans händer helar.
Vår
Gud är suverän, intimt förbunden med vår fostran. Han har inte
lämnat oss till ondskans ”fria vilja”. Han ser till att allting
samverkar till det bästa för oss. Tillrättavisning genom att ge
oss sår eller göra oss ömma och detta kommer från hans älskande
händer och efter att ha blivit tillrättavisade kommer Han att
förbinda våra sår och hela oss. Lycklig är den människa som får
en lätt tillrättavisning genom Guds Ord i stället för genom
tuktan. (Ords.29:19)
Blott ord fostrar ingen slav, trots att han förstår fogar han sig
inte.
De dåraktiga kommer inte att bli tillrättavisade och de kommer att
fortsätta att bringa fördärv över sig själva. Gud måste vända
oss om under våra korta liv, innan vi ödelägger oss själva och
andra. På grund av brist på ånger måste många sorgligt nog tas
bort. Gud sände förbannelsen och Gud sände Jesus för att befria
oss från den. Detta är den älskande Faderns två händer.
(Ps.90:3)
Du låter människorna vända åter till stoft, du säger: ”Vänd
åter, ni människors barn
Många
församlingar undervisar att Gud använder sår och domar för att
göra människor ödmjuka, men där tar det stopp. De lämnar den
stackars tuktade personen utan hopp om befrielse. Vilken far tuktar
sitt barn utan att sluta? Och om han gör det, är det för att det
inte finns någon ånger. (Ps.34:18)
När de rättfärdiga ropar hör Herren, Han
räddar dem ur all nöd.
(19) Herren är nära dem som har ett förkrossat hjärta och
frälsar dem som har en bedrövad ande.
(20) Den rättfärdige måste lida mycket, men Herren
räddar honom ur allt.
Om vi tror att Herren befriar oss från alla problem, är vi i detta
hänseende rättfärdiggjorda och förklarade rättfärdiga.
Rättfärdiggörelse
eller rättfärdighet är genom tro. (Rom.4:3)
Ty vad säger Skriften? Abraham trodde Gud och det räknades honom
till rättfärdighet.
Abraham trodde att Gud skulle ge honom en son. Hade det något med
frälsning att göra? Nej! Gud kallade honom rättfärdig därför
att han trodde på Hans löfte. Så var det. Gud rättfärdigar eller
räknar oss som rättfärdiga för att vi tror på Hans löften.
Människor har bundit denna rättfärdiggörelse bara till den
initiala frälsningen hellre än till den fortsatta befrielsen av vår
själ från tankar som förstör. Vi behöver bli rättfärdiggjorda
inom alla områden i vårt liv, vilket är just det som löftena
omfattar. Rättfärdiggörelse när det gäller ett löfte är
nödvändigt för att det skall infrias. (Rom.4:18)
Där allt hopp var ute, trodde han och hoppades han att han skulle
bli fader till många folk….
20) Han tvivlade inte i otro på Guds löfte utan blev i stället starkare i tron och Gud gav honom äran. (21) Han var övertygad om att vad Gud lovat, det var han också mäktig att hålla. (22) Därför ”räknades det honom till rättfärdighet”. Vad Gud hade lovat, det trodde Abraham och blev berättigad till det han trodde. Gud talade genom Elisabet till Maria
(Luk.1:45)
Salig
är du som trodde, ty det som Herren sagt till dig skall gå i
uppfyllelse.
Inget
av löftena kommer att gå i uppfyllelse om vi inte tror på dem.
Rättfärdiggörelsen måste komma först. (Rom.5:1)
Då vi alltså har förklarats rättfärdiga
av tro,
har vi frid med Gud genom vår Herre Jesus Kristus. (2) Genom honom
har vi också tillträde
till den nåd
som vi nu står i, och vi jublar i hoppet om Guds härlighet. Tron
på löftena ger oss tillträde till nåd för frälsning, helande,
försörjning eller befrielse från förbannelsen. Närhelst vi står
i nåden, är vi där för att vi har blivit rättfärdiga genom vår
tro. När vi är överens med Guds Ord, även innan vi ser att det
händer, kallar Gud oss för rättfärdiggjorda eller rättfärdiga
och vi får de rättfärdigas välsignelse. (Gal.3:13)
Kristus
friköpte oss från lagens förbannelse, när han blev en förbannelse
i vårt ställe.
Det står skrivet: ”Förbannad är var och en som är upphängd på
trä.” (14) Vi friköptes, för att den välsignelse Abraham fått
skulle i Jesus Kristus komma till hedningarna och för att vi genom
tron skulle få den utlovade Anden.
Det ärar inte Gud, när vi bär den förbannelse som Han säger blev
lagd på Jesus. Det förargar Gud att många på ett självrättfärdigt
sätt bär en förbannelse på grund av falsk ödmjukhet; Jesus
utstod då deras förbannelse i onödan. De som har sann ödmjukhet,
tror på löftena.
(2
Mos.15:26) Han sade: ”Om du hör Herrens, din Guds, röst och noga
lyssnar till Hans bud och håller alla Hans stadgar, så skall
jag inte lägga på dig någon av de sjukdomar som jag lade på
egyptierna,
ty jag är Herren, din läkare. Förutsättningen
för gudomlig hälsa är att vara ödmjuk inför Guds Ord. Gud tar åt
sig äran för de plågor egyptierna får och även de som
israeliterna får. Ändå är det så att mycket som församlingen
säger är sjukdom kommer inte från Gud. De har en Gud som bara har
en hand – välsignelsens hand. De resonerar som så att ”Jesus
gick omkring och gjorde gott och botade alla som var i djävulens
våld, ty Gud var med honom”. (Apg.10:38)
vilket är sant. Djävulen har en laglig rätt att förtrycka
syndaren och de kristna som inte tror, men Jesus har en laglig rätt
att befria den troende som ångrar sig. Förbannelsen är till för
att motivera oss att lyssna till Guds Ord och att lyda
befallningarna. Vi kan inte välja och vraka bland bibelversarna om
vi vill ha sanningen. Vi behöver tro dem allihop och passa
ihop
dem.
Gud
delar med oss vad det är att var en god Fader. Hans tuffa sätt att
älska, för med sig smärta för köttet, vilket får oss beräkna
kostnaden innan det är för sent. (Ords.22:15)
Oförstånd vidlåder barnets hjärta, fostrans
ris driver
det bort. (Ords.13:24)
Den som spar riset hatar sin son,
den som älskar honom fostrar honom i tid. (Ords.23:14) När du slår
honom med riset räddar
du hans själ från dödsriket.
”Han” i versen (Ords. 13:24) kan vara Gud eller vi. Den som
undviker att tukta sina barn ”hatar”
dem. Den tuktande förbannelsen är Guds kärlek till oss. När vi är
köttsliga, blir vi inte motiverade av kärlek och när vi är
okunniga blir vi inte motiverade av fruktan. Om smärta är det enda
som kan motivera oss att sluta synda och börja tro, så är det det
som är nödvändigt, om man har i beaktande att alternativet är
fördömelse.
När
Jesus fick hör att Lasarus hade dött, sa han ”Denna
sjukdom skall inte sluta med döden. Den är till Guds ära, så att
Guds Son blir förhärligad genom den. (Joh.11:4)
Gud gör alltid saker för mer en orsaks skull. Det primära syftet
med Lasarus´död var att ”förhärliga Gud”, så att man fick se
Guds gärningar. Vi ser det rätta syftet mitt framför näsan på
oss, men Gud har andra, högre motiv. (Joh.9:1)
När Jesu kom gående fick han se en man som var blind från
födelsen. (2) Hans lärjungar frågade: ”Rabbi, vem har syndat,
han själv eller hans föräldrar, eftersom han föddes blind?”
De misstänkte en speciell synd som dessa människor hade gjort, som
orsakade att denne man föddes blind. Vet du vad de religiösa
ledarna sa till denne man efter det att han hade blivit helad? (34)
De svarade: ”Du är helt och hållet född i synd, och du
undervisar oss!”
Trodde de att bara för att de var fariséer och sadducceér, så
var de inte födda i synd? Nej, så arroganta var de inte.
Vad var det som var annorlunda med denne man som föranledde dem att säga: ”Du är helt och hållet född i synd”? Paulus skriver ”Alla har syndat och är i saknad av härligheten från Gud.” Tror du att det skulle kunna ha någonting att göra med en synd som de visste var vanlig när någon föddes blind? Det skulle kunna vara så att de trodde att det var en könssjukdom som orsakade blindheten, eftersom det var vanligt. Enligt Zondervan Encyclopedia of the Bible Blindhet vid födseln som det omtalas om i Bibeln orsakades förmodligen av opthalmia neonatorum (ögongonorré). Detta har varit det huvudsakliga skälet till infantil blindhet i hundratals år.” Lyssna på Jesus sa: (3) ”Det är varken han eller hans föräldrar som har syndat, utan detta har skett för att Guds gärningar skulle uppenbaras på honom.” Jesus sa inte att denne man eller hans föräldrar var den första syndfria familjen på jorden, för det ”finnes ingen rättfärdig, nej, ingen.” Guds primära skäl för att mannen var blind var inte på grund av hans synder, utan för att människorna skulle se Guds under.
Jesus
befallde en lam man att ta upp sin säng och gå. (Joh.5:14)
Senare träffade Jesus honom på tempelplatsen och sade till honom:
"Se, du har blivit frisk. Synda
inte mer, så att inte något värre drabbar dig."
Det låter ju som Jesus trodde att den sjukdomen eller förbannelsen
skulle drabba dig om du inte hade någon synd. Hur kan syndens
förbannelse (5 Mos. 28) drabba en människa som inte är någon
syndare?
Somliga
skulle kunna säga emot genom att ta Job som ett exempel. Han hade
väl inte syndat eftersom Gud kallade honom ”[en]
from och rättsinnig, ingen som så fruktar Gud och undviker det
onda." (Job 1:8)
Job förnekade också att han var skyldig till någon utvärtes
omoralisk handling, vilket var sant. Hans tre vänner hade fel när
de anklagade honom, ”därför
att de inte fann något svar och ändå dömde Job skyldig (Job 32:3)
Gud tillrättavisade dem för att de inte talade sanning och befallde
dem att offra (Job 42:7-9
De
fjärde mannen, Elihu, talade till Job i sex kapitel och blev aldrig
tillrättavisad av Gud (Job 32-27). Hans bedömning av Job var att
därför
att denne menade sig ha rätt mot Gud (Job 32:2)
Gud själv höll med om detta när Han talade med Job. (Job
40:3) Vill du göra min rätt om intet, vill du döma mig skyldig för
att själv stå rättfärdig?
Gud tillrättavisade Job i fyra kapitel (Job 38-41), ”eftersom
han i sina egna ögon var rättfärdig” (32:1).
Hur
rimmar Jobs självrättfärdighet med Guds första omdöme om honom
som en rättskaffens man? Gud talade tro om Job på grund av hans
högtstående liv genom blodsoffer.(Rom.4:17)
…[Gud] som gör de döda levande och kallar på det som inte är,
som om det vore till.
Han som från början förkunnar vad som skall komma (Jes.46:10) Gud
talar tro om oss som Sitt sätt att skapa. När vi vandrar i det ljus
vi har, kallar Gud oss rättfärdiga på grund av Jesu blod. Job
vandrade i det ljus han hade; det som han inte visste var under
blodet. Genom nöd avslöjar Gud fula saker om oss själva som vi
inte visste fanns. När vi bekänner och avstår från dem, renas vi
och vi kan fortsätta att stå upprätta med Honom (1 Joh. 1-7-9) Job
befriades från sin natur genom tuktan. Guds syfte med att använda
förbannelsen som tuktan är att förhärliga oss i Sina ögon.
Gud
använder förbannelsen för att förhärliga Sig själv och Hans Son
i våra ögon. Jesus dröjde två dagar när det berättades för
Honom att Lasarus var sjuk. (Joh.11:4)
Jesus hörde det och sade: "Denna
sjukdom skall inte sluta med döden. Den är till Guds ära, så att
Guds Son blir förhärligad genom den." (6)
När Jesus nu hörde att Lasarus var sjuk, stannade han två dagar
där han befann sig.
Jesus anlände sent (Joh. 11:39) för att utföra Guds syfte. (Joh.
11:40) "Har jag inte sagt dig att om du tror, skall du få se
Guds härlighet?"
Undret förhärligade Gud, som förde med sig att många började tro
på Jesus (Joh. 11:43-45
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar