Guds
suveränitet över fallet och frälsningen
Ingen
kan komma till mig, om inte Fadern som har sänt mig drar honom, och
jag skall låta honom uppstå på den yttersta dagen
(Joh.6:44)
Somliga
föräldrar känner stor skuld trots att de gjort så gott de har
kunnat, och ändå tycks barnen gå fel väg. Följande undervisning
är inte emot dem som troget har tjänat Herren från sin ungdom utan
snarare för dem som känner det som om Herren har gått förbi dem
och deras barn.
Vandra
i tro när det gäller era vilsekomna barn och inte i åskådning.
Tro på det du ber om, förvänta dig mirakler, men ha tålamod. Gud
har en plan för dem som börjar för dem långt innan deras
frälsning. Ta en stund och fundera djupt på denna tanke. Det kommer
att befria dig från oro, strävan, fördömelse och allt arbete i
egen kraft för att föra fram Guds vilja i dem. De kommer att bli
tvungna att bli frälsta efter tider av nöd och misslyckandet i
världsliga förväntningar, precis som vi. Barn som är fostrade
till att tro på Herren är ibland mycket självrättfärdiga. De
tycker att de förtjänar det de har och förstår sig inte på
nåden. De kommer också att bli tvungna att se sig själva som
syndare för att bli den jord som kan ta emot Ordet och bära Jesu
frukt. Gud frälser bara syndare. Vi har alla varit det. Detta är en
nödvändig uppenbarelse för att kunna uppskatta frälsningens stora
värde och bli frälsta genom oförtjänt favör. Jag kom ihåg min
äldsta dotter när hon var tre år gammal. Då gick hon omkring till
våra ofrälsta vänner och släktingar och sa ”Gud tycker inte om
det där”. Hon var snabb med att dela med sig av det vi hade lärt
henne. Vi tänkte: ”Du din lilla farisée...”
Vår
himmelske Fader har haft många förlorade söner precis som Jesu
liknelse visar, men det gör Honom inte till en dålig Fader
(Luk.15:11-32). I denna liknelse framställs den ”gode” sonen,
som aldrig lämnade hemmet, som självrättfärdig, dömande och
obarmhärtig. Å andra sidan insåg den yngre sonen sin låga rang
eftersom han hade förslösat sitt arv på ett utsvävande leverne
och kom till sin far mycket ödmjuk och sa ”Far,
jag har syndat mot himlen och inför dig. Jag är inte längre värd
att kallas din son.”
(Luk.15:21)
Den
en gång så upproriske sonen förstod nu barmhärtighet och nåd och
kunde nu förstå det mycket bättre. Sett ur profetisk synvinkel var
den förstfödde sonen som aldrig lämnade Fadern de rättfärdiga i
Israel, men de förstod inte nåden. Faderns andre son, den yngre,
som avföll under de mörka tidsåldrarna i 2000 år är församlingen
som i dessa dagar återvänder för att förstå Guds nåd. Fadern sa
till dessa Skynda
er att ta fram den bästa dräkten
(rättfärdighetens
klädnad) och
klä honom i den och sätt en ring på hans hand
(en
symbol på auktoritet och på bruden) och
skor på hans fötter.
(vår vandring skilda från världen)
(Luk.15:22)
Den förlorade sonen kommer att få mer av allting än den förste
sonen.
Dessa
som har varit syndare inser sitt behov av Gud, men många gånger gör
de som är fostrade som Guds folk inte det. (Matt.21:28)
Vad anser ni om detta? En man hade två söner. Han gick till den
förste och sade: Min son, gå i dag och arbeta i min vingård. (29)
Jag
vill inte,
svarade han, men
ångrade sig sedan och gick.
(30) Mannen vände sig då till den andre och sade samma sak. Han
svarade:
Ja, herre, men han gick inte.
(31) Vilken av de båda gjorde som fadern ville?" De svarade:
"Den förste." Jesus sade till dem: "Amen säger jag
er: Publikaner
och horor skall gå in i Guds rike men inte ni.
(32) Ty Johannes kom till er på rättfärdighetens väg, men ni
trodde inte på honom. Publikaner
och horor trodde på honom.
Och fastän ni såg det, ångrade ni er inte heller efteråt och
trodde på honom.
Många
gånger är det så att det inte är sonen som säger att han skall
gå och arbeta i Faderns vingård, som i verkligheten gör det, utan
sonen är benägen att göra uppror.
Denne
upprorsmakare som kommer att se sig själv som en syndare gör
jobbet, medan den andre sonen som simulerar sin rättfärdighet, gör
det inte. Många karriärskristna är uttråkade i sitt arbete för
Gud och distraheras av världens frestelser. Publikanerna och
skökorna känner en sådan uppskattning över en plats i riket att
de kastar sig med hela sitt hjärta in i det och är villiga att bli
tjänare snarare än att bli betjänade. De förstår det stora
värdet i nådens gåva, som har getts dem och förstår sin egen
ovärdighet.
I
hedningarnas sista dagar kommer det att bli likadant som det var i
judarnas sista dagar. Det finns många självrättfärdiga ”kristna”
idag, som inte är den skapelse som Fadern önskar. De som blivit
fostrade i församlingen borde ödmjuka sig inför Guds Ord och inte
inför religionen så att ingen människa tar deras krona. (Upp.3:11)
Det verkar som om Jesus hade detta i sinnet när han berättade denna
liknelse (Luk.18:9)
För
några som var säkra
på att de själva var rättfärdiga och som föraktade andra,
berättade Jesus också denna liknelse: (10) "Två män gick upp
till templet för att be. Den ene var farisé och den andre publikan.
(11) Farisén stod och bad
för sig själv: Gud, jag tackar dig för att jag inte är som andra
människor,
rånare, brottslingar, äktenskapsbrytare, eller som den där
publikanen. (12) Jag fastar två gånger i veckan, jag ger tionde av
allt jag tjänar. (13) Publikanen stod långt borta och vågade inte
ens lyfta blicken mot himlen utan slog sig för bröstet och bad:
Gud,
var nådig mot mig, syndare.
(14) Jag säger er: Han gick hem rättfärdig,(grek.
räknad för rättfärdig)
inte den andre. Ty var och en som upphöjer sig skall bli
förödmjukad, men den som ödmjukar sig skall bli upphöjd."
Det
självrättfärdiga barnet som har hållit alla de religiösa
traditionerna blev inte förklarade som rättfärdiga, medan den
stackars syndaren som ångrade sitt ovärdiga liv, blev det.
Jesus
talade om för fariséerna att Han inte hade kommit för att kalla
rättfärdiga utan syndarna. Han var efter dem som visste att de hade
varit syndare för att de skulle bli Hans barn. Se noggrant på denna
vers. (Rom.11:32)
Ty
Gud har gjort alla till fångar under olydnaden för att sedan
förbarma sig över alla.
Gud
har ordnat det så att förlåtna syndare blir Hans söner. De som
har varit olydiga uppskattar barmhärtighet och nåd väldigt mycket
och blir inte så lätt stötta av Gud. Gud har utsatt oss för denna
fallna skapelse för det syftet att vi skall bli en högre skapelse.
(Rom.8:20)
Skapelsen
har ju blivit lagd under förgängelsen, inte av egen vilja utan
genom honom
(Gud)
som
lade den därunder. Ändå finns det hopp
(grek.fast
förväntan)
om
(21) att
också skapelsen skall befrias från sitt slaveri under förgängelsen
och nå fram till Guds barns härliga frihet.
Guds
barn kan bara skapas utifrån en fallen skapelse och Gud är den som
utsatt dem för den för att ödmjuka dem. Skriften visar oss vår
otrohet och ovärdighet så att vi skulle kunna få ett skäl att i
sanning ångra oss. (Gal.3:22)
Men
nu har Skriften
inneslutit allt under synd,
för att det som var utlovat skulle ges genom tron på Jesus Kristus
åt dem som tror.Gud
valde oss att bli frälsta i Kristus till och med innan Adam föll.
(Ef.1:4)…
liksom
han
innan världens grund blev lagd har utvalt oss i honom
för att vi skulle vara heliga och fläckfria inför honom.
Han
visste att vi skulle behöva en frälsare innan världen blev till
och Adam föll. Han visste att fallet skulle inträffa och Han satte
igång med skapelsen i alla fall. Utifrån detta kan du se att fallet
fanns i Hans plan. Barn som får kristen fostran tar Honom ofta för
given och förstår egentligen inte nåd. Gud har en plan för dem
som medför att den nåd som de har tagit för given tillfälligtvis
lyfts av. Frukta inte för detta eller vandra i åskådning utan tro
på Gud för dem.
Petrus
var en av Jesu små som Han fostrade till att bli Hans lärjunge. Han
deklarerade helt självsäkert för Herren att han aldrig skulle
försynda sig och förneka Honom utan skulle gå med Honom in i
döden. (Matt.26:33-35). Gud hatar självsäkerhet, men älskar
Gud-säkerhet. Så hur behandlar Gud denna synd? (1
Kor.10:12) Därför
skall den som menar sig stå, se till att han inte faller.
Misslyckande
är den bästa behandlingen för självsäkerhet. (Luk.22:31-34)
Simon,
Simon, se, Satan har
begärt
att få sålla er som vete. (32) Men jag har bett för dig att din
tro inte skall bli om intet. Och när du en gång har omvänt dig, så
styrk dina bröder." (33) Då sade Petrus till honom: "Herre,
med dig är jag beredd att gå
både i fängelse och i döden." (34) Jesus svarade: "Jag
säger dig, Petrus, tuppen skall inte gala i natt, förrän du tre
gånger har förnekat att du känner mig."
Jesus
profeterade misslyckande för denne stolte man. Jesus, som hade
auktoritet över Satan, förbjöd inte honom att sålla Petrus.
Satan
sållar för att få det som tillhör honom. I detta fall var det
Petrus´stolthet, självrättfärdighet och självsäkerhet. Det som
föll igenom sållet var det som Gud önskade, en förödmjukad
Petrus. Den sållade Petrus som hade ”omvänt
sig”
eller blivit förvandlad, kunde nu ”styrka
sina bröder”.
Innan detta misslyckande skulle han ha blivit en god farisée.
(Luk.7:40)
Då
sade Jesus till honom: "Simon, jag har något att säga dig."
Simon
(fariséen , inte Petrus)
svarade: "Mästare, säg det." – (41) "Två män
stod i skuld hos en penningutlånare. Den ene var skyldig femhundra
denarer, den andre femtio. (42) Eftersom de inte kunde betala,
efterskänkte han skulden för dem båda. Vilken
av dem kommer nu att älska honom mest?"
(43) Simon svarade: "Den
som fick mest efterskänkt, skulle jag tro."
Jesus sade: "Du har rätt." (44) Sedan vände han sig mot
kvinnan och sade till Simon: "Ser du den här kvinnan? När jag
kom in i ditt hus, gav du mig inget vatten till mina fötter. Men hon
har vätt mina fötter med sina tårar och torkat dem med sitt hår.
(45) Du gav mig inte någon hälsningskyss, men sedan jag kom in har
hon inte upphört att kyssa mina fötter. (46) Du smorde inte mitt
huvud med olja, men hon har smort mina fötter med balsam. (47)
Därför säger jag dig: Hon
har fått förlåtelse för sina många synder. Det är därför hon
visar så stor kärlek. Men den som har fått litet förlåtet älskar
litet."
Stora
syndare blir stora helgon, för det förstår värdet av nåd.
Enligt
de tidigare verserna, så vill Gud ha människor som får många
synder förlåtna och blir frälsta av nåd så att de älskar och
uppskattar Honom mycket. Det är denna skapelse Han vill ha, inte
Adam innan fallet. Skapelsen som utgår från den siste Adam, Jesus
Kristus, är de som har fallit och sedan blir frälsta av nåd genom
tro. Vi behöver inte bekymra oss över våra barn eller de vi älskar
som blir syndare, utan ”Låt
oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har
gett oss löftet är trofast.” (Hebr.10:23)
Vi måste så sanningens säd på ett behagfullt sätt utan att göra
dem frustrerade. De kan inte bli övertygade utan nåd.
Gud utför
allt efter sin vilja och sitt beslut,
(Ef.1:11) och
"Ingen
människa kan ta emot något utan att det ges henne från himlen.
(Joh.3:27).
Gud kommer att göra det i rätt tid och Han kommer att använda vår
tro därför att ”tron
är en övertygelse om det man hoppas, en visshet om det man inte
ser”.
(Hebr. 1:1)
Vi kan se varför Gud inte frälser människor förrän de är lite
äldre och har prövat världen och funnit att den inte ger något.
Emellertid har du som troget tjänat Herren alltifrån din ungdom en
stor förmån.
Gud
kan frälsa alla närhelst Han önskar. Det är viktigt att vi inte
försöker att arbeta i egen kraft för att frälsa de förlorade
utan först ärar Guds suveränitet med vår tro att Han skall göra
det. (Joh.6:37)
Alla
som Fadern ger mig kommer till mig, och den som kommer till mig skall
jag aldrig någonsin kasta ut.
(44)
Ingen
kan
komma till mig, om inte Fadern som har sänt mig drar honom.
Fadern
kommer att dra alla som Han utväljer till Kristus. Gud utväljer oss
och ger oss en önskan att komma till Honom och bara efter det kan vi
välja Honom. (Ps.
65:5) Salig
är den som du utväljer och låter
komma dig nära,
han får bo i dina gårdar.
Gud
utväljer ibland den sämste i våra ögon sett. Om Gud kan frälsa
Paulus och Maria Magdalena, som hade sju demoner, så kan Han frälsa
dem vi har tro för. Minns du samtalet som Saulus hade när
hämndgirigt han förföljde de heliga? (Apg.9:3-5)
Men när han på sin resa närmade sig Damaskus, strålade plötsligt
ett ljussken från himlen omkring honom. (4) Och han föll till
marken och hörde en röst som sade till honom: "Saul, Saul,
varför förföljer du mig?" (5) Han frågade: "Vem är du,
Herre?" Rösten svarade: "Jag är Jesus, den som du
förföljer..
En
apa skulle ha blivit frälst med den upplevelsen, som helt och hållet
var i enlighet med Guds omdömesförmåga. (discretion) Denne samme
allsmäktige Gud säger ”Allt
vad ni ber om i er bön skall ni få, när ni tror."
(Matt.1:22)
Gud
använder trons gåva i oss för att manifestera frälsningen för
dem som Han har utvalt från det att världens grund blev lagd. Bed
och tacka Gud för deras frälsning.
Jag
kan höra någon säga: ”Härligt! Vi kan tro Gud om att frälsa
djävulen; då kommer många problem att bli lösta.” Jag tror inte
att en sådan tro skulle hålla ut till slutet, eftersom tron är en
gåva från Gud (Ef.2:8), att ge eller att ta, och det finns inget
prejudikat för en sådan begäran. Förutom det så behövs djävulen
i detta jobb, som han inte kunnat utföra om han blev frälst. Det
finns dock ett prejudikat för familje-frälsning. (Apg. 11:14;18:8)
Paulus och Silas erbjöd fångvaktaren detta, (Apg.16:31)
"Tro
på Herren Jesus så blir du frälst, du och din familj."
De
trodde och blev frälsta. (34)….
han
med hela sin familj hade kommit till tro på Gud. Petrus
predikade detta, (Apg.2:39)
”Ty
er
gäller löftet och era barn
och alla dem som är långt borta, så många som Herren vår Gud
kallar."
I
2 Mos.12:3 slaktades lammet för hela hushållet. Otroende
familjemedlemmar är helgade genom din tro. (1
Kor.7:14) Ty
mannen som inte tror är helgad genom sin hustru, och hustrun som
inte tror är helgad genom sin troende man. Annars vore era barn
orena, men nu är de heliga.
Vissa
protesterar mot att Gud skulle vara orättfärdig att utvälja några
och inte andra. Vi är för sent ute; Han har gjort precis det.
(Ps.147:19)
Han
har förkunnat sitt ord för Jakob, sina stadgar och bud för Israel.
20 Så har han inte gjort för något hednafolk, de känner inte hans
domslut. Halleluja!
Gud försökte inte att dela Sitt första förbund med någon i
världen förutom Israel. Det Nya Testamentet delar Han bara med det
andliga Israel. (5
Mos.7:6) Ty
du är ett heligt folk inför HERREN, din Gud. Dig har HERREN, din
Gud, utvalt
att vara hans egendomsfolk framför
alla andra folk
på jordens yta. (7) Det var inte för att ni var större än
alla andra folk som HERREN fäste sig vid er och utvalde er, ni var
tvärtom mindre
än alla andra folk.
Gud
är inte bekymrad över skarorna, ty Han har utvalt de minsta. Han
utväljer fortfarande det lilla andliga Israel på den smala vägen.
Abraham
är fader till det andliga Israel, församlingen: de som vandrar i
samma gåva som Abraham vandrade i. (Gal.3:7)
Därför
skall ni veta att de som håller sig till tron, de är Abrahams barn.
Paulus
talade om för hednaförsamlingen i Rom att människor från alla
nationer som tror på löftet var Abrahams barn. (Rom.4:16)
”Därför
heter det "av tro", för att det skulle vara av nåd och
löftet stå fast för alla hans avkomlingar, inte bara för dem som
hör till lagens
folk
(naturliga
Israel)
utan också för dem som har Abrahams
tro,
han som är allas
vår fader.
(17) Så står det skrivet: Till
fader för många folk
(hedningar)
har jag satt dig,
och det är han inför Gud som han trodde på, honom som gör de döda
levande och kallar på det som inte är, som om det vore till.
Det
sanna, andliga Israel tror på löftena även nu. (Rom.9:6-8)
…..Ty
Israel är inte alla som kommer från Israel,
(7) och inte heller är alla Abrahams efterkommande hans barn. Nej,
Isaks
efterkommande skall räknas som dina barn.
(8) Det vill säga: Guds barn är inte
de som är barn genom naturlig härkomst,
(naturliga
Israel)men
löftets
barn
räknas som hans efterkommande. De
som tror löftena är pånyttfödda barn enligt löftena. Dessa är
Abrahams säd.
En
andlig jude enligt Nya Testamentet är omskuren i hjärtat, inte i
köttet.
(Rom.2:28) Den
är inte jude som är det till det yttre,
och omskärelse är inte något som sker utvärtes på kroppen. (29)
Den
är jude som är det i sitt inre,
(andligen)
hjärtats omskärelse sker genom
Anden och inte genom bokstaven.
En sådan får sitt beröm, inte av människor utan av Gud.
Lägg
märke till att en jude är nu inte jude i utvärtes måtto. En jude
har nu fått sitt kött bortskuret från sitt hjärta genom den nya
födelsen. (Gal.6:15)
Det
har ingen betydelse om man är omskuren eller oomskuren. Det som
verkligen betyder något är en ny
skapelse.
(16) Frid och barmhärtighet över dem som följer
denna regel,
ja, över
Guds Israel.
Guds
Israel är de som vandrar som nya skapelser. De förstockade fysiska
judarna som tillber i synagogorna är inte judar förrän de är
födda på nytt genom det Nya Testamentet. (Upp.2:9)
Jag
känner ditt lidande och din fattigdom, men du är rik. Jag vet hur
du hånas av dem som kallar sig judar men inte är annat än en
Satans synagoga..
(samma i Upp.3:9) Vi var inte judar, men är det nu i Anden.
(Rom.9:25)
Så
säger han genom Hosea:
Det
folk som inte var mitt skall jag kalla mitt folk,
och henne som jag inte älskade skall jag kalla min älskade. (26)
Och på den plats där det sades till dem: Ni är inte mitt folk, där
skall de kallas den levande Gudens barn.Vi
var inte Hans folk men är Guds älskade söner.
(Rom.9:27)
Men om Israel
(naturliga eller fysiska)
utropar Jesaja: Om
än Israels barn vore talrika som havets sand, skall bara en
rest bli frälst.
En kvarleva av det naturliga Israel kommer att bli födda på nytt,
den största delen efter det att de utvalda hedningarna blivit
frälsta. (Rom.11:25)…förstockelse
har kommit över en
del av
Israel och så skall det förbli, till dess att hedningarna i fullt
antal har kommit in.
”En del” betyder här att linjen mellan hedningar och judar inte
är någon skarp gränslinje. Det var det inte heller i under
apostlagärningarnas tid. Judar blir frälsta nu också mer än
någonsin förr. Detta är ett tecken att vi närmar oss slutet för
hedningarnas tider. De flesta av judarna kommer att komma in efter
hedningarna. Vi som inte sökte efter Gud blev givna trons gåva för
att bli det Nya Testamentets Israel, när det naturliga Israel vände
Gud ryggen. (Rom.10:20)
Och Jesaja går så långt att han säger: Jag
lät mig finnas av dem som inte sökte mig, jag uppenbarade mig för
dem som inte frågade efter mig.
Gud uppenbarade sig själv för församlingen som varken kände eller
sökte Honom. (21)
Men om Israel säger han: Hela
dagen har jag räckt ut mina händer mot ett olydigt och trotsigt
folk.
(Rom.11:7)…
Jo,
vad Israel
(naturliga)
strävar efter har det inte uppnått. De
utvalda har nått det, men de andra har blivit förstockade.
(Vi ser här att bara ett fåtal utvalda bland många i Israel som
blev kallade accepterade Kristus och det Nya Testamentet. Resten blev
förkastade.) (8)
Det står skrivet: Gud
har gett dem en likgiltighetens ande, ögon som inte ser och öron
som inte hör, och detta ända till denna dag.Då
som nu så är de utvalda, de som vandrar i tro bland de många som
kallats, som blir den levande Gudens eviga folk. Paulus sade ”hela
Israel”
är de fysiska judar och hedningar som är en del av olivträdet
genom tro, inte de som blev bortbrutna på grund av otro.
(Rom.11:19-25) Alla har syndat och är värda tillintetgörelse. Har
Gud fel när Han ger några barmhärtighet och nåd och andra
rättvisa? Alla förtjänar rättvisa i stället för oförtjänt
nåd.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar